"מס נטפליקס" חוזר: האוצר יטיל מע"מ על שירותים דיגיטליים

פרסום ראשון: משרד האוצר מתכנן לכלול בחוק ההסדרים הקרוב מס ערך מוסף על שירותים שניתנים באמצעות ערוצים דיגיטליים - כמו למשל מנוי לשירות סטרימינג כמו נטפליקס, ספוטיפיי או אפל. עוד בחוק ההסדרים: "ייעול הליכי גבייה" - שיאפשר למדינה לשלוח התרעה אחת בלבד לפני הוצאה לפועל, וכן "מניעת הונאות בתחום הדלק" - שתאפשר לעובדים עצמאים לנכות מע"מ מהוצאות דלק בשימוש בדלקן בלבד

זמן צפייה: 02:32

פרסום ראשון: הקואליציה הנוכחית מתכננת לכלול בחוק ההסדרים הקרוב מס ערך מוסף שייגבה על שירותים דיגיטליים, כך נודע היום (שלישי) לחדשות 13. ההצעה נכללה בחוק ההסדרים הקודם שנידון באוקטובר 2021, בזמן ממשלת בנט-לפיד, אך יצאה בלחץ ענקיות הטכנולוגיה, ועכשיו היא חוזרת לתקציב הקרוב.

בקטגוריה של "שירותים דיגיטיליים" נכללים למשל מנוי שעושה אדם לנטפליקס, או לכל שירות סטרימינג אחר, הורדת אפליקציות של אפל ואנדרואיד שבתשלום, ופרסום מודעה בגוגל. תוספת ההכנסות המוערכת לקופת המדינה היא כחצי מיליארד ש"ח בשנה.

מכשיר טלפון ובו חיפוש בגוגל
שירותי הדיגיטל יתייקרו, כולל פרסום מודעה בגוגל | צילום: רויטרס

מבחינת הממשלה, המשמעות היא "ביטול אפליית המס בין מכירת מוצרים לשירותים דיגיטליים והתאמת משטר המס בישראל למדיניות הבינלאומית בנושא". אולם מבחינת האזרחים, להם הובטח במהלך קמפיין הבחירות האחרון הורדה במסים, מדובר בעלות נוספת על השירותים בהם משתמשים.

למעשה, הממשלה תטיל את המס על חברות הטכנולוגיה הגדולות, והחשש הוא שהן יגלגלו בתורן את העלות לצרכן, כך שמסי האזרחים יעברו דרך נותני השירות לקופת המדינה. המשמעות בפועל היא שהשירותים הללו יתייקרו.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, יורם הכהן, הגיב על המהלך ואמר כי הוא "מצפה מהתאגידים הבינלאומיים לספוג את העלייה הזאת ולא להטיל אותה על הצרכנים- זה ממש לא הפתרון ושלא ינסו לקחת אותו לשם".

המנכ"ל הגיב על כוונת האוצר לכלול את "מס הנטפליקס" בחוק ההסדרים הקרוב וקרא לו "צעד מבורך": "מדובר בצעד שימנע אפליה של עסקים מקומיים בישראל אל מול חברות גלובליות. המצב הקיים מאפשר לענקיות הטכנולוגיה, למשל, למכור שירותים לישראלים בישראל בלי לשלם מס בניגוד לעסק מקומי ישראלי שחייב בגביית מע"מ- זה יתרון בלתי הוגן. זו החלטה שמתיישבת עם מדיניות ה oecd להשוות את נטל המס של ארגונים גלובליים לארגונים מקומיים".

משרד האוצר
משרד האוצר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שינוי נוסף בחוק ההסדרים הקרוב עליו דנה הממשלה הוא ביטול החובה לשלוח לאזרחים שתי התרעות בדואר רשום על קיומו של חוב לפני נקיטת הליכי גבייה נגדם. המדינה, או החברה הממשלתית הרלוונטית, תשלח הודעה אחת בלבד ואז תוכל לפנות להוצאה לפועל. הרפורמה, שמכונה "ייעול הליכי הגבייה", צפויה להניב תוספת הכנסות של 25 מיליון ש"ח לשנה.

בנוסף לכך, עוד מתוכנן להיכנס לחוק ההסדרים צעד שנקרא "מניעת הונאות בתחום הדלק", שהמשמעות היא שניכוי תשלומי מע"מ של עצמאים מהוצאות הדלק שלהם יתאפשר מעתה באמצעות שימוש בדלקן בלבד. עובד עצמאי שימלא בנזין באופן רגיל, וישלם במזומן או בכרטיס אשראי, לא יוכל לנכות את ההוצאה לצורך מע"מ.

בתוך כך, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פירסם הבוקר צו להפחתת הבלו על הדלק באופן שיבטל את עליית מחירי הדלק. עם זאת, מחירי הדלק עדיין צפויים לעלות הלילה ב-33 אגורות, שכן הצו ייכנס לתוקפו בתוך כ-48 שעות, ומחיר הדלק יוזל באופן מיידי לאחר מכן - למחירו לאחר ההוזלה הקודמת עליה החליט שר האוצר סמוטריץ' לפני כחודש.

רה''מ בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
רה''מ בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

עוד בחוק ההסדרים: ישראלים שמחזיקים בביתם מעל 50,000 ש"ח במזומן יחויבו להעביר על כך דיווח למדינה - תיאסר החזקה במעל 200,000 ש"ח במזומן. כמו כן, הבנקים וחברות כרטיסי האשראי יעבירו מידע על לקוחות לרשות המיסים, לצורך חשיפת העלמות מס. בכך תבוטל למעשה הסודיות הקיימת בין הבנק ללקוחות בכל הקשור להעברת פרטים ללא הסכמתם לצד ג'.