אזהרה חריגה: "הרפורמה עלולה להחליש את הכלכלה בישראל"

חברת דירוג האשראי מודי'ס פירטה בדו"ח את ההשפעות השליליות שעלולה ליצור המהפכה המשפטית. לפי הדו"ח, דירוג האשראי של ישראל עלול לרדת אם התוכנית תעבור: "שינויים משפטיים עלולים לפגוע גם בפוטנציאל הצמיחה הכלכלי"

זמן צפייה: 01:29

חברת דירוג האשראי מוד'יס פרסמה הערב (שלישי) אזהרה חמורה מפני ההשפעות של המהפכה המשפטית על הכלכלה הישראלית. "הרפורמות המוצעות עלולות להחליש את המוסדות ולהשפיע לרעה על פרופיל האשראי של ישראל", נכתב. "בטווח הארוך יותר, שינויים משפטיים עלולים לפגוע גם בפוטנציאל הצמיחה הכלכלי החזק של ישראל ולהגביר את הסיכונים הגיאו-פוליטיים".

Whatsapp Image 2023 03 07 At 2
חברת ההחזקות מודי'ס | צילום: רויטרס

הסקירה הזו ממחישה את ממדי הטרגדיה שחוזה מודי'ס למשק הישראלי. דווקא כלכלה מפותחת עם מגזר הייטק מצטיין וחוב לאומי נמוך במיוחד צועדת, לדברי הלכלכנים, לקראת הפחתה בדירוג האשראי והכל בגלל אותה מהפכה משפטית שעלולה להחליש את עצמאות המוסדות במדינה.

Whatsapp Image 2023 02 19 At 1
השר סמוטריץ' וח''כ רוטמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מודי'ס מסבירה לעומק שכיום מערכת המשפט בישראל מצטיינת ומקבלת ממנה דירוגים שעולים על המקבילים באיחוד האירופי ובבריטניה למשל. לעומת זאת, אם העצמאות של הרשות השופטת תיפגע, למשל באמצעות פוליטיזציה של מינוי שופטים או פסקת התגברות ברוב קטן, אז המשקיעים הזרים לא יוכלו להיות בטוחים שיש ביטחון ואמון בכלכלה הישראלית. כסף זר צפוי לצאת מישראל, השווקים הפיננסיים יגיבו בהתאם והכלכלה תחדל מלשמור על מעמדה המוביל בעוללם המערבי.

בעצם מודי'ס קוראת לממשלה, במילותיה העדינות, לעצור, לחשוב ולשקול מחדש את ההשלכות הכלכליות שלא באות בינתיים לידי ביטוי ברפורמה כפי שהיא במתכונתה הנוכחית - אחרת הכלכלה הישראלית ודירוג האשראי עלולים להיפגע.

Whatsapp Image 2023 03 06 At 0
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

האזהרה של מודי'ס מצטרפת לאזהרה של חברה נוספת בשבוע שעבר. סוכנות דירוג האשראי "פיץ'" הודיעה אז כי החליטה לא להוריד את דירוג החוב של ישראל - אך הזהירה בחריפות מפני השלכות המהפכה המשפטית על הכלכלה. בין היתר נכתב בהודעה כי "החברה סבורה שהרפורמה עשויה להיות בעלת השפעה שלילית על פרופיל האשראי של ישראל".

סוכנות הדירוג התייחסה באופן מעמיק לצעדי המהפכה המשפטית בארץ וטוענת שהממשלה מעוניינת לצמצם את סמכויות בית המשפט ולהעניק יותר כוח לקואליציה. עוד נכתב כי "הרפורמה נתקלה בהתנגדות אזרחית ופוליטית חזקה".