מנכ"ל שופרסל: "אתם נורמלים? בשום אופן לא היה תיאום מחירים"

ועדת הכלכלה קיימה דיון על יוקר המחייה בצל פרשת תיאום המחירים, שבה נחקרו בכירים בשופרסל, שטראוס ומנכ"ל ויקטורי. מנכ"ל שופרסל הכחיש את הדברים. רמי לוי הוצא מהדיון בשל קריאות ביניים

זמן צפייה: 11:06

פרשת תיאום המחירים ברשתות השיווק: אחרי בכירי שופרסל ושטראוס, גם מנכ"ל ויקטורי, אייל רביד, נלקח הבוקר (רביעי) לחקירה במשרדי הרשות לתחרות. החברה כתבה בהודעה לבורסה כי "על פי הערכות, לא תהיה לאירוע השפעה משמעותית על פעילותה".

במקביל, הבוקר התקיים דיון בוועדת הכלכלה על יוקר המחיה ברקע הפרשה. בין המשתתפים נמצא גם איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, שבכירים בה נחקרו בחשד למעורבות בפרשה. כשנשאל אם היה תיאום מחירים השיב אברכהן: "אתם נורמלים? בשום אופן לא היה תיאום מחירים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

זמן הכרעה: צוות המומחים ימליץ אם לאשר חיסון קורונה לילדים

בקשת טראמפ נדחתה: המסמכים מהמהומות בקפיטול ייחשפו

החקירה נגד רשתות המזון: חשד כי תיאמו מחירים ופגעו בצרכנים

איציק אברכהן מנכ''ל שופרסל דיון ועדת הכלכלה כלכלה
אברכהן בדיון וועדת הכלכלה הבוקר | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), אמר בפתח הדיון: "אנחנו בבוקר קשה ולדעתי אנחנו בטלטלה. לצערי מי שקובע זה רשתות השיווק הגדולות והספקים הגדולים, שהריכוזיות בקרבם הולכת וגואה גם לפי המחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת".

מיכאל ביטון יו''ר ועדת הכלכלה כנסת הכנסת
יו''ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עוד אמר ביטון: "חקירת רשות התחרות מבורכת, אבל זה מאוחר מדי. בשנים האחרונות לא ראינו פעולות נחושות כאלה של רשות התחרות ומשרד הכלכלה והם צריכים להתעורר מיידית ולטפל בזה על בסיס שבועי. אם מישהו חושב שזה יגמר בקנה של 50 מיליון וכתב אישום למישהו הוא טועה. הוועדה לא תאפשר, אנחנו נחקור ונציף את זה כל שבוע נצפה מרשות התחרות כל חודש לבדוק ואם צריך להכריז על מישהו כמונופול או קרטל אז להכריז. רשות התחרות ומשרד הכלכלה עומדים פה למבחן וצריכים להפנות זרקור לרשתות השיווק ולספקים".

רמי לוי דיון ועדת הכלכלה ענף המזון פרשה תיאום מחירים
רמי לוי בדיון בוועדת הכלכלה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

רמי לוי סיפר בדיון כי אם לא היה מייבא לפני שנה עגבניות הן היו נמכרות ב-25 שקלים ולא ב-2 עד 4 שקלים לק"ג. בתגובה לכך אמרו חברי הכנסת, בהם רם שפע ואופיר סופר, כי השאלה היא מה הרווחיות. לוי השיב: "אני לא מכיר אותם". בתגובה לכך דרש היו"ר ביטון להוציא אותו מהדיון ואמר: "לא נאפשר לדבר ככה לחברי כנסת ולא משנה מי אתה וכמה אתה שווה".

[brightcove_iframe video_id='news-news-flash-part-2111101000' autoplay='0' credit='' desc='רמי לוי הוצא מהדיון בוועדת הכלכלה' poster='' kid='1_rn5ph3az' duration='11']

לאחר שהוצא מהדיון אמר לוי: "אני מכבד ומעריך שיש ישיבה כזאת כדי להוריד את יוקר המחיה, אבל כדי להוריד את יוקר המחיה צריך לנתח את זה לעומק העניין, לראות את הרווח הגולמי שלנו ולראות את ההפרשים בין הארץ לבין העולם. בעולם זה 50%, הרווח הגולמי של הרשת שלי הוא בסך הכל 21%. זאת אומרת שאם יש פער של 50% צריך לבדוק איפה היוקר. לדעתי מי שמייקר פה זה המדינה עצמה - מכסים, מיסים, דלק, מכוניות יקרות יותר מכל מקומות בעולם. לא מטפלים במי שלמעשה אחראי ליוקר המחיה, כי הוא כוחני, פופוליסט וריכוזי - זו מדינת ישראל".

רמי לוי כשהוצא מהדיון בוועדת הכלכלה
רמי לוי כשהוצא מהדיון בוועדת הכלכלה | צילום: דוברות הכנסת, נועם מוסקוביץ'

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) התייחס בדיון לחשיפה כי האתר שמיועד למגזר החרדי זול יותר, ואמר למנכ"ל שופרסל אברכהן: "השתפנת, בגלל איזה תחקיר שלא נכון סגרת את האתר לציבור החרדי? זה לא הוגן כלפי הצרכנים שלך, חודשים רבים הרווחת מהציבור הזה ונהנת, בור ששתית ממנו אל תרוק בו אבן בטח שלא תסגור אותו".

סניף ''שופרסל דיל'' בשכונת תלפיות בירושלים
סניף ''שופרסל דיל'' בשכונת תלפיות בירושלים

כזכור, אתמול נלקחו לחקירה בכירי ענף המזון בחשד כי תיאמו מחירים. חקירתם צפויה להימשך גם בימים הקרובים, כשבמקביל יועציהם ודובריהם גם הגיעו לחקירה. אם יקבע כי הרשתות תיאמו מחירים, צפוי גל של תביעות ענק ייצוגיות ודרישה לפיצויים.

החקירה של הרשות נגד הרשתות שופרסל, חברת שטראוס וגורמים נוספים בענף המזון החלה כסמויה והתנהלה במשך כמה חודשים טרם פורסמה לציבור. במסגרת חקירת הרשות נבדק האם העלאת המחירים ברשתות השיווק נעשה באמצעות העברת מסרים ישירים ועקיפים על ידי גורמים בענף המזון. כמו כן, המסרים מרשתות שיווק המזון שודרו באמצעות כלי התקשרות והיו אמורים לאותת לספקים וליצרנים כי ניתן להעלות מחירים.