האטה בצמיחת המשק: ברבעון השלישי גדל התוצר ב-1.9% בלבד

מהאומדן השלישי לשנת 2022, שמתפרסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי לא חל שינוי באומדן זה מקודמו. ירידה קלה נרשמה בתמ״ג לנפש ובצריכה הפרטית, גם בשל עליות הריבית, וכן נרשמה האטה בייצוא הסחורות והשירותים

קניון איילון ברמת גן
קניון איילון ברמת גן | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

המשק הישראלי צמח רק ב-1.9% ברבעון השלישי של שנת 2022, כך לפי אומדן שלישי שמתפרסם היום (שני) על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - הלמ"ס. למעשה, לא חל שינוי באומדן זה מקודמו, אם כי בין האומדן הראשון לשני, חלה הרעה של 0.2%. גם הצמיחה לנפש תוקנה ב-0.3% לרעה והיא עומדת על שיעור שלילי של 0.7%-. הנתונים הללו שונים בתכלית מהתחזיות של משרד האותר לשנה זו.

עוד מנתוני הלמ"ס עולה כי הצמיחה במגזר העסקי מסתכמת רק ב-0.6%. באשר להוצאה לצריכה הפרטית, נרשמה ירידה ניכרת של 2.2% באומדן זה של הרבעון השלישי. יבוא הסחורות והשירותים, חווה עלייה בשיעור של 4.8% לצד ירידה של 2.7% ביבוא למעט יבוא ביטחוני, אוניות, מטוסים ויהלומים. כמו כן, חלה האטה ביצוא הסחורות והשירותים שעלה בשיעור של 2.2%.

בהשוואת הנתונים של הרבעון השלישי השנה לרבעון השלישי של 2021, עולה כי צמיחת המשק הישראלי עלתה ב-5.5%, התוצר לנפש עלה ב-3.6%, וההוצאה הפרטית עלתה גם היא ב-5.6%. בהשקעות בנכסים קבועים נרשמה עליה של 9.5% והיצוא גדל ב-8.6%. לא זו בלבד, יבוא ההבחורות והשירותים זינק אף הוא השנה ב-12%.