העלאה לסייעות, מענקים וקיצור שבוע העבודה: הסכם השכר במשק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הציגו את ההסכם, הכולל העלאה לסייעות ל-7,800 שקלים ההסכם, קיצור שבוע העבודה ומענק של אלפי שקלים לעובדי המגזר הציבורי. יו"ר ההסתדרות פנה לסמוטריץ' והתייחס למהפכה המשפטית: "אתם חייבים לעצור ולדבר"

זמן צפייה: 07:33

הושג הסכם שכר במשק: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הציגו היום (חמישי) את ההסכם, שכולל העלאה משמעותית בשכר הסייעות, קיצור שבוע העבודה ומענק של אלפי שקלים לעובדי המגזר הציבורי. לפי ההסכם, שבוע העבודה יתקצר מ-42 ל-40 שעות בשתי פעימות: שעה אחת מ-1 באפריל, ושעה נוספת מינואר 2025.

בנוסף יתווסף חצי יום חופש לעובדים במימונה. בר-דוד פנה לסמוטריץ' מול מצלמות העיתונות והתייחס למהפכה המשפטית: "אתם חייבים לעצור את מה שקורה ברחובות ולדבר". סמוטריץ' השיב: "אלה דברים חשובים". שווי המענק בסך הכל - 1.1 מיליארד ש"ח. בשנת 2023 תוענק תוספת שכר על סך מיליארד ש"ח נוספים, וב-2024 תוענק תוספת בסך 2.2 מיליארד ש"ח.

בנוגע להסכם השכר, אמר בר-דוד: "ההסכם כולו מוטה לטובת השכבות החלשות. בשלב הראשון ניתן 6,000 שקלים מענק לכל עובדי המגזר הציבורי במשרה מלאה". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "הגענו להסכם באווירה טובה וחברית, בלי סכסוכי עבודה ושביתות. זה ההסכם הארוך ביותר שנחתם, הוא מטפל גם בשנים קודמות ונותן לנו יותר מ-5 שנים קדימה - משדר יציבות וודאות למשק ולשוק העבודה. מדובר בהסכם אחראי ומקצועי שמשלב שלושה מנגנונים - תוספת שקלית, תוספת אחוזית, סכום שיאפשר לטפל באוכלוסיות יעד ספציפיות". בר-דוד הוסיף: "שכר המינימום יעלה אוטומטית לפי המנגנון בחוק ל-5,600 ש״ח באפריל הקרוב". סמוטריץ' טען כי הוא מאמין שבחודש אפריל האינפלציה תתחיל לרדת.

שר האוצר סמוטריץ' אמר: "יש פורומים דיסקרטיים שבהם כבר מתקיים שיח מקצועי, אבל המערכת הפוליטית חייבת להתחיל להתכנס ולהקשיב כדי להגיע למתווה מוסכם". על יוזמת ח"כ שמחה רוטמן להגבלת זכות השביתה אמר: "בנינו מנגנון ליחסי עבודה ארוכי טווח על בסיס אמנון, אין צורך בשום דבר אחר". יו"ר ההסתדרות התייחס למהפכה המשפטית: "הרפורמה מרחיקת לכת והיא תרודד בהמשך, נצא בקמפיין שקורא לצדדים להתחיל לדבר".

עוד אמר יו"ר ההסתדרות בר-דוד: "בעקבות קיצור שבוע העבודה במגזר הציבורי, נגיע גם למגזר הפרטי. אני בשיח עם המעסיקים כדי להחיל גם עליהם את ההסכם. כל המשק יעבור ל-40 שעות עבודה בשבוע".

Whatsapp Image 2023 02 06 At 1
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר, בישיבת מרכז השלטון המקומי, הוצג בפני ראשי הרשויות הסכם תנאי הסייעות תומכות ההוראה שצפוי להיחתם היום על כל מרכיביו. כולל רפורמה גדולה במערך הסייעות. שכרן יעמוד על 7,800 שקלים לחודש (כולל מענק אי-היעדרות חודשי בסך 600 שקלים).

ההסכם ייכנס לתוקף בחודש אפריל. כמו כן, תינתן תוספת ותק של 50 שקלים כל שנה, ותוספת לימודים בסך 400 שקלים בכל שלוש שנים ובסך הכול ארבע פעימות לימוד בשווי 1,600 שקלים מעל השכר הבסיסי. ההסכם המלא יוצא היום ב-12:00 במסיבת עיתונאים. בנוסף, סייעת שתסכים להחליף סייעת רפואית (לילדים אלרגניים בלבד), תקבל תוספת של 10% בשכר, מענק אי היעדרות בסך 1,000 ש"ח יתקבל אחת לשנה למי שלא נעדרה 12 ימים במהלך השנה, ותשלום יום לימודים ארוך ברשויות שפועלות על פי צו, גם בגובה של כ-1,000 ש"ח.

ההסכם כולל את כל הסייעות ברפורמה, סייעות משלבות, רפואיות, סייעות גני ילדים וחינוך מיוחד. חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, אמר: "השגנו הסכם טוב מאוד. ואני מברך על התוצאות שהביאו לשיפור בכל היבטי התעסוקה והשכר של הסייעות כולן ללא יוצא מן הכלל. נלחמנו יחד עם ההסתדרות זמן רב עבור הרפורמה ואנחנו מברכים את הצדדים המעורבים".

יו''ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס
יו''ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

Whatsapp Image 2023 02 28 At 1
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביבס הוסיף כי "ההסכם מביא בשורה גדולה לסייעות המסורות שלנו, להורים ולילדים ומתקן עוול של שנים. אני רוצה להודות ליו״ר ההסתדרות ארנון בר דוד, לממונה על השכר במשרד האוצר, ולחגית מגן, ראש מנהל שכר והסכמי עבודה במרכז השלטון המקומי, על חודשים ארוכים של מו"מ ממושך".