האם האוצר והמשק ערוכים לממן את התוכנית הרב שנתית של צה"ל?

במסגרת התר"ש מתוכננת הצטיידות ביטחונית בהיקף של 40 מיליארד שקלים - שלא תואמה עם האוצר. באוצר מנסים כעת להבהיר למערכת הביטחון שאם הם רוצים כסף - שיראו שגם הם מוכנים לפנות משאבים

זמן צפייה: 02:36

צה"ל פרסם אתמול (חמישי) תוכנית רב שנתית לשיפור יכולות הלחימה והגדלת היתרון הצבאי. במסגרת התוכנית מתוכננת הצטיידות ביטחונית בהיקף של 40 מיליארד שקלים. משרד האוצר שצריך לממן את זה, לא יכול באמת להתווכח מקצועית עם הרמטכ"ל על הצרכים המבצעים או הביטחוניים של צה"ל.

עולה השאלה איך קורה שהרמטכ"ל אביב כוכבי החליט להציג את תוכניתו דווקא בתקופת בחירות כשאין ממשלה מתפקדת, כשמשרד האוצר מנהל את התקציב ההמשכי בלי שהוא אושר בכנסת, וכשבעצם אין אפשרות לנהל שיח מקצועי על השאלה האם המשק הישראלי מסוגל לממן את העלות התקציבית הכבדה הזו.

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, בעיר בית לחם שבמרחב החטיבה המרחבית ''עציון''
ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, בעיר בית לחם שבמרחב החטיבה המרחבית ''עציון'' | צילום: דובר צה''ל

כל זאת, כשברקע יש גירעון של יותר מ-50 מיליארד שקלים בשנה שעברה. משרד האוצר בתגובה מעביר מסר - אם מערכת הביטחון רוצה כסף, שתתגייס למאמץ ותראה איך גם היא יכולה לקצץ אצלה כדי לפנות משאבים לצורכי הביטחון.

התוכנית הוצגה לרה"מ ובהמשך תוצג לקבינט, ובמידה מסויימת "עקפה" את האוצר - מה שעלול לייצר אנטגוניזם ולהקשות על ההתקדמות שלה בתקופת בחירות.

אביב כוכבי
אביב כוכבי | צילום: רויטרס

כאמור, צה"ל הוציא האתמול לפועל את התוכנית, שכונתה "תנופה". היא אושרה על ידי שר הביטחון והוצגה לראש הממשלה, כשבהמשך תובא לאישור הקבינט. היא תארך ארבע שנים וצפויה להסתיים בשנת 2024.

התוכנית גובשה לאחר תהליך מעמיק ויסודי שקיים צה"ל בשנה האחרונה, ובמסגרתו פעלו עשרות צוותים לניתוח ביקורתי של המציאות האסטרטגית-מבצעית ומצבו של צה"ל ביחס לאיומים ולאתגרים המתפתחים. התהליך סייע לגבש מתווה שיאפשר את העצמת הקטלניות של הצבא – בהיקף ובדיוק. לצד העצמת הקטלניות התוכנית תתמקד בחיזוק המוכנות ובהשתנות, אשר תאפשר רלוונטיות לאתגרים החדשים בזירה.