העלאת מס רכישה ואיסור על Airbnb: התוכנית למאבק במחירי הדיור

שר האוצר ליברמן, שר הבינוי והשיכון אלקין ושרת הפנים שקד הציגו את התוכנית שלדבריהם תשפיע באופן דרמטי על הגדלת ההיצע לזוגות צעירים. ליברמן: "לא מתלהב מהעלאת מיסים, אבל לא ראיתי מנוס"

זמן צפייה: 05:28

שר האוצר אביגדור ליברמן, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ושרת הפנים איילת שקד הציגו היום (ראשון) תוכנית ממשלתית חדשה למאבק במחירי הדיור, שלדבריהם תשפיע באופן דרמטי על הגדלת ההיצע לזוגות צעירים, ועל צמצום הביקושים בקרב משקיעי נדל"ן.

הצעדים העיקריים בתוכנית יכללו העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה (שהופחת בשנה שעברה), מ-5% כיום בחזרה ל-8%. המטרה היא להפחית את הכדאיות ברכישת דירה נוספת, ולפנות אותה לקנייה על ידי זוגות צעירים. המהלך יקודם בחקיקה מזורזת, ותזכיר החוק של משרד האוצר בעניין יפורסם עוד היום בניסיון למנוע ביצוע של עסקאות רבות לפני כניסת המס לתוקף.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מיליון דולר תוך 48 שעות: הכופר שדורשים הפורצים לאתר "אטרף"

גנץ הגיש לממשלה את ההצעה לוועדת חקירה לפרשת הצוללות

בנט בריאיון ל"טיימס" הבריטי: "אנחנו במלחמה קרה עם איראן"

אביגדור ליברמן, אוצר, טקס חילופים, ישראל ביתנו
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: דוברות משרד האוצר

בתחילה נבחנה אפשרות לבצע העלאה חדה אף יותר של המס באזור המרכז, או ליצור הבחנה בין המרכז לפריפריה, אך בסופו של דבר הוחלט על מהלך ארצי אחיד. "אני לא מתלהב מהעלאת מיסים", אמר ליברמן, "אבל לנוכח הזינוק ברכישות המשקיעים ובעיית ההיצע - לא ראיתי מנוס".

הצעד השני כולל איסור על הפעלת דירות במרכז הארץ לצורך אחסנה מלונאית קבועה (Airbnb). המטרה היא לפנות כ-13,000 דירות למכירה ו/או השכרה עבור צעירים. המהלך יקודם במסגרת חוק רגיל, והוא צפוי להיתקל בקשיים משפטיים מצד בעלי הדירות.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין

בנוסף, לא יחודש ההיתר לשימוש חורג בדירות מגורים, שניתן מידי כמה שנים לבעלי קליניקות ומשרדים בבניינים במרכז הארץ (יוחרגו גני ילדים ועסקים בקומת קרקע). המטרה היא לפנות אלפי דירות למכירה/השכרה עבור זוגות צעירים. המהלך יקודם במסגרת חוק רגיל והשפעתו צפויה להיפרס לאורך שנים, שכן מידי שנה פוקעים רק חלק מתוך ההיתרים שמנפיקה המדינה לשימוש חורג בדירות.

צעד נוסף שיינקט יכלול תמריץ לפיצול בתים פרטיים, כך שבעלי בתים פרטיים יוכלו לפצל את ביתם, להקים בתחומי המגרש יחידת דיור נוספת, ולהגדיל את שטח הבנייה הכולל ב-45 מ"ר. הם ישלמו היטל השבחה מופחת לרשות המקומית, בשיעור של 34% מעליית הערך (במקום 50%). המטרה היא לייצר יחידות מגורים נוספות לזוגות צעירים.

שרת הפנים איילת שקד
שרת הפנים איילת שקד

התוכנית כוללת גם תמרוץ בנייה בקרקע פרטית פנויה, על ידי הפחתת מס השבח על מכירת קרקע פרטית מ-47% ל-25% לבנייה במשך 4 שנים. ההצעה להטיל מס רכוש על קרקעות פרטיות ריקות נגנזה. בנוסף, 180 מיליון ש"ח יוקצו לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית בפריפריה החברתית והגיאוגרפית.

התוכנית אינה כוללת את העלאת תעריפי הארנונה למגורים, על אף שבעבר סבר משרד הפנים כי מהלך כזה יעודד ראשי רשויות להגביר את קצב הבנייה. התוכנית גם לא מגדירה יעד כמותי להפחתת המחירים, או למיתון קצב העלייה, כך שאין כלי מדיד שיאפשר לבחון בהמשך באיזו מידה היא השיגה את מטרותיה.