התמתנות באינפלציה: המדד ירד - אך מחירי הדיור ממשיכים לעלות

מדד המחירים לצרכן ירד ה-0.3% בחודש אוגוסט, נתון מעודד שיגרום לנגיד לשקול אם לבצע העלאת ריבית נוספת בתחילת אוקטובר, אך מחירי הדיור עלו ב-1.3% נוספים, ובכך השלימו עלייה של 17.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד - העלייה השנתית הגבוהה ביותר מזה עשור

זמן צפייה: 02:42

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה הערב (חמישי) את מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, ממנו עולה כי המדד ירד ב-0.3%, אך מנגד מחירי הדירות בישראל ממשיכים לעלות, ובחודש אוגוסט נרשמה התייקרות של עוד 1.3%, ובכך השלימו עלייה של 17.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד - העלייה השנתית הגבוהה ביותר מזה עשור.

על אף הירידה הקלה בחודש האחרון, נתון מעודד שיגרום לנגיד לשקול אם לבצע העלאת ריבית נוספת בתחילת אוקטובר, יש לציין כי ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד המחירים לצרכן ב-4.6% בסך הכל. בחודר אוגוסט נרשמו ירידות מחירים בולטות בסעיפי תחבורה ותקשורת שירד ב-3.5% והלבשה והנעלה שירד ב- 1.6%. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי תחזוקת הדירה שעלה ב- 2.2%, תרבות ובידור שעלה ב- 0.9% ודיור שעלה ב-0.8%.

האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים התמתנה, מ-5.2% בחודש שעבר ל-4.6% בחודש אוגוסט. שכר הדירה בחוזים חדשים עלה בחודש שעבר בעוד 5.8% בממוצע ארצי. בחידוש חוזים קיימים - נרשמה התייקרות של 3.7%.

בפילוח שינויי מחירי דירות לפי מחוזות בחודשים יוני עד יולי 2022 לעומת החודשים מאי עד יוני 2022, ניתן לראות כי במחוז תל אביב נרשמה ירידה קטנה של 0.1%, אך בשאר המחוזות נרשמו עליות מחירים - הגדולה שבהן במחוז מרכז (2.3%), וגם במחוז חיפה (2.1%), צפון (1.6%), דרום (1.6%) וירושלים (0.8%).

אתר בנייה בתל אביב
אתר בנייה בתל אביב | צילום: רויטרס

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מסר: "יש לקוות שהירידה הקלה במדד המחירים לצרכן מצביעה על מגמת אמת אלא שלא ניתן לקבוע זאת רק עפ המדד האחרון. בשלב זה אין מנוס אלא להמשיך ולשמור על רמת הריבית שהונהגה על ידי בנק ישראל, ללא העלאה נוספת על מנת שלא להכביד ללא הצדקה על משקי הבית ועל המגזר העסקי ובמיוחד להגן על ציבור הצעירות והצעירים נוטלי המשכנתאות".