אובדן שליטה במחירי הדיור: הנגיד צפוי להעלות את הריבית בחדות

פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הראו כי שוק הנדל"ן בישראל התייקר בשנה האחרונה בלא פחות מ-18 אחוזים. העלאת הריבית תפגע בראש ובראשונה בזוגות צעירים שכבר נטלו משכנתה - ויתקשו יותר ויותר להחזיר אותה

זמן צפייה: 01:33

פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה השבוע הראו כי שוק הנדל"ן בישראל התייקר בשנה האחרונה בלא פחות מ-18 אחוזים, נתון המהווה אובדן שליטה מוחלט במחירי הדיור. האינפלציה אמנם לא חריגה בהשוואה בינלאומית, אך אי אפשר להכחיש שהיא גבוהה יותר מכפי שמקבלי ההחלטות עצמם ציפו.

בכל פעם שמקבלי ההחלטות נשאלו לפשר ההאצה בעליות המחירים, הם נהגו להצביע על הקואליציות של בנימין נתניהו. ניתן לומר שהם ענו כך בצדק מסוים, מכיוון שראש הממשלה לשעבר אכן אחראי לעלייה המסחררת במחירי הדירות לאורך יותר מעשור של כהונה, אך מצד שני הממשלה התחלפה כבר לפני יותר משנה.

מה שקורה בתחום הדיור הוא חריג מאוד, גם בהשוואה לעולם, בטח אם זוכרים שהדירות כאן היו יקרות מראש לעומת מדינות מפותחות אחרות החברות ב-OECD.

אתר בנייה בתל אביב
אתר בנייה בתל אביב | צילום: רויטרס

אז מה צפוי בקרוב? בראש ובראשונה העלאת ריבית, אולי אפילו חדה, של נגיד בנק ישראל אמיר ירון ביום שני הקרוב. אם המחיר ישלמו כל אותם זוגות צעירים שכבר נטלו משכנתה, ויתקשו יותר ויותר להחזיר אותה - עד כדי העלאה של מאות שקלים בהחזר החודשי.

אחרי הבחירות ינסו להמשיך מאותה נקודה, ומי יודע בכמה עוד יעלו המחירים של הנדל"ן ובכלל, עד שנגיע לרגע הקמת הממשלה החדשה.

תל אביב
תל אביב | צילום: shutterstock

כזכור, בתחילת השבוע פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש יולי 2022, ולפיו מחירי הדירות בישראל עלו בחודש האחרון בשיעור של 2%, נתון שהביא את עליית המחירים המצטברת בשוק הדיור לנתון חסר תקדים של 17.8% בחישוב של שנה לאחור.

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות בחודשים מאי עד יוני, לעומת החודשים אפריל עד מאי, נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות, כאשר העלייה החדה ביותר במחירים נרשמה במחוז ירושלים, שם התייקרו הדירות בשיעור של 3%. במחוז צפון עלו המחירים ב-2.6%, במחוז חיפה ב-2.3% ובמחוז תל אביב ב-2%.