גזרו קופון: הבנקים הרוויחו את ההפרש מעליית הריבית

על רקע החלטת בנק ישראל להעלות שוב את הריבית, יש מי שמנסה "לתפוס טרמפ" על המהלך. הריבית שהבנקים גבו מעל לריבית בנק ישראל עלתה מחודש לחודש, כך שנוצר פער משמעותי - ואת הרווח שנאמד במאות מיליוני שקלים בשנה גוזרים הבנקים על חשבון הציבור

זמן צפייה: 01:40

על רקע החלטת בנק ישראל מוקדם יותר השבוע להעלות את הריבית ב-0.75 נקודות האחוז לרמה של 2%, יש מי שמנסה "לתפוס טרמפ" על המהלך עליו הכריז נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון: הבנקים. בארבעת החודשים האחרונים, הנגיד העלה מידי חודש את הריבית בשיעורים חדים - בסך הכל ב-1.9 אחוזים, אלא שהבנקים העלו את הריבית קצת יותר ממה שבנק ישראל העלה, והרוויחו את ההפרש.

בתוך כך, הריבית שהבנקים גבו מעל לריבית בנק ישראל עלתה מחודש לחודש כך שנוצר פער משמעותי. בחודש דצמבר 2020, שיעור ריבית הבנקים אותה גבו הבנקים מעל לריבית בנק ישראל עמד על 1.22 אחוזים, בעוד שבחודש יולי האחרון השיעור עמד על 1.55 אחוזים.

בנק ישראל
בנק ישראל | צילום: רויטרס

כששואלים את המערכת הבנקאית על הסיבות להעלאת הריבית של הבנקים עצמם, הם טוענים כי המשכנתאות נעשו יותר מסוכנות: מאחר והריבית עולה ייתכן כי זוגות צעירים לא יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהם להחזיר אותה, ולכן לבנקים אין ברירה אלא לבטח את עצמם בריביות גבוהות יותר. את הרווח שנאמד במאות מיליוני שקלים בשנה גוזרים הבנקים על חשבון הציבור.

יצוין כי גל העלאות הריבית החל בחודש אפריל כשהנגיד אמיר ירון הודיע לראשונה אחרי 4 שנים על העלאת הריבית במשק. אז היא העלתה ברבע אחוז לרמה של 0.35 אחוזים. כעבור חודש שוב העלה הנגיד את הריבית, הפעם ב-0.4 אחוזים לרמה של 0.75 אחוזים - הרמה הגבוהה ביותר מאז שנת 2014. בתחילת חודש יולי הגיעה ההעלאה השלישית בשלושה חודשים. הריבית עלתה בחצי אחוז לרמה של 1.25 אחוזים - הרמה הגבוהה ביותר זה עשור.