האינפלציה בשיא: המחירים ממשיכים לעלות - אך יש סימנים מעודדים

ישראל התייקרה בשנה החולפת באופן משמעותי, ומפרסום מדד המחירים לצרכן עולה כי האינפלציה השנתית הגיעה ל-5.3% - העלייה החדה ביותר מזה 20 שנה. המחירים אמנם עדיין גבוהים - אך יש סימנים ראשונים להאטה

זמן צפייה: 01:48

ישראל התייקרה בשנה החולפת באופן משמעותי, ומפרסום מדד המחירים לצרכן אמש (ראשון) עולה כי האינפלציה השנתית הגיעה ל-5.3% - העלייה החדה ביותר מזה 20 שנה. מחירי הדירות המשיכו לעלות גם בחודש דצמבר, אם כי העלייה התמתנה, כאשר סך ההתייקרות המצטברת בשנה האחרונה בשוק הנדל"ן עומד על-18.8%.

נתון האינפלציה עצמו כמובן גבוה מאוד, אך באותיות הקטנות בהודעה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסתתרים גם כמה סימנים מעודדים שמפיחים היום אופטימיות במשק - למשל העובדה שמדד דצמבר עצמו עלה רק ב-0.3%, שיעור מתון יחסית, ובשיעור דומה עלו גם מחירי הדירות.

יש מקומות בארץ, בעיקר בתל אביב ובמחוז מרכז, שבהם רואים לראשונה מזה זמן רב ירידה אבסולוטית במחירי הדירות. על רקע ההתפתחויות החיוביות האלה, גורמים במשק מעריכים כי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, קרוב למיצוי העלאות הריבית שהוא נקט בקצב מהיר מאוד בחצי השנה האחרונה.

אתר בנייה בתל אביב
אתר בנייה בתל אביב | צילום: רויטרס

ההיגיון אומר שצריך לדאוג לא רק למחירים שכבר מתחילים להיבלם, אלא גם להמשך הצמיחה במשק, שכנראה האטה מאוד, ליכולת של הישראלים לעמוד בהחזרי ההלוואות הגדולות שהם נטלו, ליכולת של עסקים קטנים להתקיים עם נגישות לאשראי, וליכולת של קבלנים לקבל מימון לדירות שהם אמורים לבנות עבור הזוגות הצעירים.

אז המחירים אמנם עדיין גבוהים, אבל יש סימנים ראשונים להאטה, ובעקבותיהם כנראה שנראה מעכשיו מדיניות זהירה יותר, מרוסנת בהרבה, גם מצידו של בנק ישראל.

Cbeujz
בנק ישראל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות בחודשים אוקטובר-נובמבר 2022 לעומת החודשים ספטמבר-אוקטובר 2022, נמצא כי העלייה החדשה ביותר חלה במחוז ירושלים (2.4%) ובמחוז חיפה (1.9%). במחוז תל אביב עלו המחירים ב-0.9%, ובשאר המחוזות דווקא נרשמה ירידה במחירים, כאשר במחוז דרום נרשמה ירידה של 1.4%, במחוז צפון ב-0.9%, ובמחוז מרכז ירדו המחירים ב-0.6%.

בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות, ובראשם במחוז צפון (21.7%). במחוז מרכז עלו המחירים ב-21%, במחוז חיפה ב-20.1%, במחוז תל אביב ב-18%, במחוז דרום ב-16.3%, ובמחוז ירושלים עלו המחירים ב-15.9%.

עליות מחירים בולטות בחודש דצמבר נרשמו בסעיפי תחבורה (1.1%), דיור ושירותים רפואיים (0.6% כל אחד) ותחזוקת הדירה שעלה ב-0.2%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: פירות וירקות טריים שירדו ב-2.8%, תרבות ובידור שירד ב-1.4%, הלבשה והנעלה שירד ב-1.0% וריהוט וציוד לבית שירד ב-0.7%.

האינפלציה השנתית, בשיעור 5.3%, כוללת עליות מחירים בסעיפי תחבורה ותקשורת (9.2%), דיור (6.3%) ומזון (3.6%). ירידות מחירים של 4.6% נרשמה השנה בסעיף הלבשה והנעלה.