תוכנית המענקים אושרה: משפחות צפויות לקבל את הכסף ביום ראשון

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את התוכנית "מענק לכל אזרח", שבמסגרתה יקבל כל אדם 750 שקל. מי שלא מקבל קצבה מהביטוח הלאומי יצטרך להירשם באתר. חיילים משוחררים יקבלו תוספת של 500 ש"ח

זמן צפייה: 01:37

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את התוכנית "מענק לכל אזרח", שבמסגרתה יקבל כל תושב ישראל 750 שקלים כסיוע כלכלי. הורים יקבלו 500 שקלים עבור כל ילד, עד ילד רביעי, ו-300 שקלים עבור על ילד נוסף. מי שלא מקבל קצבה מהביטוח הלאומי יצטרך להירשם באתר כדי לקבל את המענק.

מקבלי קצבאות נכות, אבטחת הכנסה, השלמת הכנסה, סיעוד, מזונות, ניצולי שואה נצרכים, עולים נזקקים, ואוכלוסיות נצרכות נוספות יקבלו מענק כפול. חיילים משוחררים ובנות שירות לאומי משוחררות יקבלו 500 שקלים נוספים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

התיקון לחוק הלאום נפל בכנסת – גנץ נעדר מההצבעה

נתניהו: "אין מקום לאלימות מכל סיבה שהיא – וגם להסתה נגדי"

מסתמן: ישראלים שחוזרים ממדינות ירוקות – לא יחויבו בבידוד

המוסד לביטוח לאומי
המוסד לביטוח לאומי | צילום: החדשות 13

בביטוח לאומי הבהירו כי עד כה אומתו למעלה מ-5.3 חשבונות בנק מתוך 6 מיליון, וכי הביטוח הלאומי יפנה במסרון לאזרח שחשבונו לא אומת ויעדכן אותו כי עליו לאמת את החשבון שלו. אזרחים יוכלו לעדכן באתר האינטרנט של ביטוח לאומי, במוקדים טלפוניים ובמידת הצורת בהגעה לסניפים.

עוד הדגישו בביטוח לאומי כי אין צורך למלא שום טופס מלבד פרטי החשבון באתר - למי שהביטוח הלאומי יעדכן שיש צורך באימות המספר. למי שאין כלל חשבון בנק יוכל להגיע לבנק הדואר ולקבל את התשלום במזומן.

הביטוח הלאומי לא יתקשר לאנשים טלפונית ולא ישלח קישור בסלולרי על מנת למנוע "פישינג" או ניצול של גורמים פליליים המעוניינים לאסוף מידע. ועל כן ההפנייה תהיה לאתר.

נתניהו מציג את התוכנית הכלכלית
נתניהו מציג את התוכנית הכלכלית | צילום: קובי גדעון / לע''מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין כי "הכנסת אישרה עכשיו את תוכנית מענק לכל אזרח שיזמתי. הכסף יגיע לחשבונות הבנק שלכם, אזרחי ישראל, כבר בתחילת השבוע הבא. זה עוד צעד שיקל עליכם ויניע את גלגלי הכלכלה שלנו".

מוקדם יותר, הודיע המוסד לביטוח לאומי כי המענק למשפחות עם ילדים מתחת לגיל 18 יועבר לחשבונות הבנק כבר ביום ראשון הקרוב. זו תהיה הפעימה הראשונה של תשלום המענק, כך שיתר האזרחים יקבלו את הכסף בהמשך.

"פרויקט בסדר גודל של מענק לכל אזרח, מעולם לא היה במחוזותינו", אמר מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר. "הכספים יועברו לרשות הזכאים בפעימות עד שאחרון האזרחים יקבל את המענקים המגיעים לו".

בתוך כך, בנק ישראל התריע מוקדם יותר היום כי חלק מנוטלי המשכנתא יתקשו לשלם את חובם לבנקים - מה שיכניס את המערכת הפיננסית לאתגר. מניתוח דו"ח היציבות הפיננסית למחצית הראשונה של 2020 עולה כי משבר הקורונה פגע קשות בתעסוקה ובשכר של עצמאים ושכירים רבים, אך בעיקר של האוכלוסיות החלשות ביותר בשוק העבודה.

בנק ישראל
בנק ישראל | צילום: אפרת אסקירה

"הפגיעה בכושר ההשתכרות של משקי בית כה רבים עלולה לסכן את חוסנם ולאתגר את המערכת הפיננסית", הסבירו בבנק ישראל. מכאן, הוסיפו, "הסיכון הפיננסי העיקרי הוא באשראי לדיור, בשל גובה יתרתו. הירידה בהכנסות משקי הבית צפוייה להגדיל את שיעור ההחזר החודשי מההכנסה ולהקשות על חלק מנוטלי המשכנתאות לשרת את החוב".

לפי התוכנית, כאמור, מקבלי קבצאות יהיו זכאים ל-750 שקלים נוספים. כמו כן, רווקים יזכו למענק מלא של 750 שקלים - למרות שכמעט וכלל לא נכללו בתוכנית. מנגד, עובדי המגזר הציבורי שמרוויחים יותר מ-30 אלף שקלים בחודש לא יקבלו מענק כלל, וכך גם אזרחים שמרוויחים יותר מ-640 אלף שקלים בשנה.

בעקבות התנגדות שר האוצר, לא יוטל מס על אף אזרח שיקבל את המענק. כ"ץ, כזכור, גם הביע התנגדות למתן מענק מופחת לרווקים: "אני מתנגד לניסיונות להחריג את ציבור הרווקים מתוך המענק המיוחד המתוכנן עליו החליטה הממשלה. זו תהיה פגיעה קשה בחיילים וסטודנטים ורבים אחרים שתרמו ותורמים לחוסנה של ישראל ולכלכלתה".