תחזית האימים של הכלכלנית הראשית: חצי מהתוצר לנפש יימחק

שירה גרינברג הציגה לשר האוצר סמוטריץ' את התרחיש המחמיר ביותר לפגיעת המהפכה המשפטית בכלכלה, ולפיו המדינה תפסיד צמיחה של 270 מיליארד ש"ח ו-70 מיליארד ש"ח הכנסות ממיסים רק ב-5 השנים הקרובות

זמן צפייה: 00:27

בישיבה שנערכה אמש (שני) במשרד האוצר, הכלכלנית הראשית שירה גרינברג הציגה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' את התרחיש המחמיר ביותר לפגיעת המהפכה המשפטית בכלכלה, ולפיו חצי מהתוצר לנפש יימחק, כאשר המדינה תפסיד צמיחה של 270 מיליארד ש״ח ו-70 מיליארד הכנסות ממיסים רק ב-5 השנים הקרובות.

גרינברג אמרה בדיון כי המהפכה המשפטית עלולה להביא לפגיעה קשה ביותר בכלכלה שיכולה להתפתח כבר בטווח הקצר. היא הוסיפה כי התפתחות משברים היא לא לינארית אלא מחריפה והולכת, והציגה תרחיש הכולל פגיעה של 0.8% מהתוצר לנפש - מחצית מהצמיחה בישראל.

עוד אמרה גרינברג כי זהו אומדן שעלול להתגלות כאומדן חסר - מכיוון שהוא לא מביא בחשבון שענף ההייטק נשען על השקעות זרות, מה שיכול להחמיר את המצב. גרינברג אמרה בדיון כי ככל שנתקדם ההשפעה עלולה להיות גדולה יותר - כאשר כאמור בחמש השנים הראשונות אובדן ההכנסות למדינה ממסים יעמוד על 70 מיליארד ש"ח, והפסד הצמיחה יעמוד על 270 מיליארד ש"ח.

שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר
שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר | צילום: פלאש 90

בשבוע שעבר פנו כל ראשי אגף התקציבים לדורותיהם ועוד כ-200 בוגרות ובוגרי אגף התקציבים באוצר במכתב לשר האוצר סמוטריץ' נגד המהפכה המשפטית. "קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תוביל לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק ובאיכות החיים של תושבי ישראל. הכלכלה הישראלית נכנסת לאזור סכנה מוגבר, המתווסף לאירועים חיצוניים עולמיים ולסיכונים ביטחוניים אזוריים".

עוד ציינו החותמים על המכתב לשר האוצר: "נוכח מהלכי החקיקה המקודמים בימים אלו בכנסת, אנו צופים פגיעה חריפה בכלכלה ובמשק, פגיעה שסימניה הראשונים כבר נראים במציאות. ההשלכות על המשק והכלכלה יתבטאו, בין היתר, בבריחת הון, אובדן אמון המשקיעים המקומיים והזרים, פיחות בערך השקל, עלייה באינפלציה, פגיעה בדירוג האשראי, עליה בתשלומי הריבית ופגיעה בדירוג האשראי, עליה בתשלומי הריבית ופגיעה בצמיחה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אמש, עם פתיחת שבוע המסחר במט"ח, הדולק זינק לרמה של 3.71 ש"ח - הרמה הגבוהה ביותר של המטבע האמריקני מאז תחילת חקיקת המהפכה המשפטית והאיומים לפגוע בעצמאות בנק ישראל. העלייה לנתון השיא מגיעה כחודש לאחר שהיחלשות השקל נבלמה, כאשר גורם בכיר בשוק המט"ח העריך אז כי מדובר בנגיד בנק ישראל אמיר ירון שהתערב במסחר.

אחרי ההתקפות על הנגיד ירון, וברקע צניחת השקל, ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם בחשבון הטוויטר שלו בחודש שעבר ציוץ באנגלית, בו הוא הבהיר כי עצמאותו של בנק ישראל לא תיפגע בעקבות המהפכה המשפטית. "חוק 'בנק ישראל' עבר בהנהגתי", כתב ראש הממשלה, "והוא מבטיח את עצמאות הועדה המוניטירית בראשות הנגיד בקביעת הריבית. שום דבר לא ישנה זאת".