שני צדי המטבע: מי מפסיד ומי מרוויח מצניחת המט"ח?

ירידת ערך האירו והדולר מדאיגים את בעלי העסקים המוכרים סחורה לחו"ל, שעלולים לפתוח בגל פיטורין. לעומתם, הנופשים בעונת התיירות החמה יזכו לטיסות ומקומות לינה במחירים זולים משמעותית

זמן צפייה: 05:53

הצניחה שנרשמה בימים האחרונים בערך המטבעות הזרים מעוררת שאלות רבות. מי שמוטרד ביותר הם העובדים ובעלי העסקים המוכרים סחורה לחו"ל במטבע זר, שירוויחו עכשיו פחות. את תלוש המשכורת ישלמו המעסיקים בשקלים – והשורה התחתונה לא תשתנה, אך הרווח יישחק בהמרה אל המטבע הישראלי. יש מי שכבר הערב (רביעי) מזהיר מפני גל פיטורין – אפילו בהייטק, שתצא לפועל אחרי החגים.

שאלה המעסיקה את הנוסעים לחו"ל היא איפה ניתן למצוא מטבע זר בשער ההמרה הנמוך ביותר? המקום הזול ביותר יהיה בחנויות "צ'יינג'ים" – אך רק באלו שקיבלו את אישור משרד האוצר, ושם ניתן אפילו להתמקח על השער. בסניפי דואר ישראל ישנם מחירים טובים ללא עמלות המרה, ומי שייזכר להמיר רק שעות ספורות לפני הטיסה בנתב"ג ימצא את עצמו מול מונופול של בנק הפועלים – וישלם יותר.

עוד בחדשות 13:

בשורות טובות לטסים: המטבעות הזרים צנחו לשפל – ויוזילו חופשות

הנגיד בניסיון למנוע את צניחת הדולר: "הריבית לא תעלה זמן רב"

העימות בצמרת האוצר: יושב הסכסוך בין המנכ"ל לראש אגף התקציבים

אדם מחזיק שטרות של 100 דולר
אדם מחזיק שטרות של 100 דולר | צילום: GettyImages/אימג'בנק

צניחת המטבעות הזרים, האירו, הדולר והפאונד הם בשורה טובה לחובבי השופינג בחו"ל. באמצע עונת החופשות החמה, כשהמטבעות הזרים בשפל של שנים, הנופשים הם אלו שירוויחו. "הציבור נהנה למעשה משני דברים עיקריים", אמר אלון גלזר, סמנכ"ל "לידר שוקי הון". "מוצרי הייבוא הופכים לזולים יותר, וזול יותר לנסוע לחו"ל".

חלק מהמוצרים יוזלו ב-7%, ואף יותר. כך למשל, מכונת קפה "נספרסו", שמחירה 138 פאונד תעלה לצרכן הישראלי היום 585 שקלים – לעומת 640 שקלים לפני ירידת המטבע. מחירו מיקסר של קנווד ירד ב-5% וכעת עולה 3,280 שקלים.

ההוזלה ניכרת גם במחירי כרטיסי הטיסה והחופשות. ארבעה לילות במלון ברודוס, עלו בקיץ שעבר 3,983 שקלים, והקיץ יעלו 3,602 שקלים – עבור משפחה בת ארבע נפשות מדובר בחיסכון של 1,523 שקלים. ארבעה לילות במלון ארבעה כוכבים באמסטרדם עלו בקיץ שעבר 3,500 שקלים, וכעת מחירם עומד על 3,207 שקלים – חיסכון של 1,330 שקלים למשפחה.