"בשורה אדירה": תקנים של מזון יושוו לאירופה כדי להקל על היבוא

החל מינואר 2023 השוק הישראלי צפוי לפתוח שעריו לסחורות מזון חדשות מאירופה, לאחר שכמעט 100 תקנים ייחודיים לישראל, שסירבלו יבוא של מזון מחו"ל לארץ, יבוטלו או ישונו בהתאם לתקן המקובל במדינות מפותחות אחרות. ראש הממשלה הבטיח: "יביא להפחתת יוקר המחייה"

המדף התחתון בסופר

ראש הממשלה יאיר לפיד הודיע היום (רביעי) כי המדינה תבטל תקנים מסוימים על מוצרי מזון שייחודיים רק לישראל, על מנת להשוות לתקנים האירופים להקל על רגולציית הייבוא מאירופה. "מהלך התאמת התקנים יביא להורדת יוקר המחייה ופתיחת שוק המזון לתחרות", אמר היום ראש הממשלה.

הוועדה לבחינת תקני המזון, בה חברים נציגים ממשרדי ראש הממשלה, האוצר, הבריאות, המשפטים, הכלכלה, רשות התחרות והרשות להגנת הצרכן, בחנה בחודשים האחרונים את תקני המזון הישראלים, במטרה להשוות ככל הניתן את הרגולציה הישראלית בתחום המזון לזו הנוהגת במדינות מפותחות אחרות, ובכך להקל הן על ייבוא מזון לישראל והן על ייצורו המקומי בתעשיית המזון הישראלית. התקנים שיבוטלו יקלו על ייבוא וייצור מגוון מוצרים, כגון: מוצרי שוקולד, שימורי ירקות למיניהם, פסטה, אורז, קרקרים, מגוון מוצרי ירקות קפואים, תבלינים, קטשופ, תה, מוצרי חלב וגלידה ועוד.

רה''מ לפיד, רפורמת הייבוא
רה''מ לפיד, רפורמת הייבוא

מתוך 127 תקנים רשמיים ייחודיים לישראל בתחום המזון, בתחילת שנת 2023 תבוטל הרשמיות של 96 תקנים מלאים עבור יבואני מזון, בעוד ש-18 תקנים נוספים יבוטלו באופן כמעט מלא. עבור יצרני המזון, תבוטל רשמיות 96 התקנים האמורים ב-3 פעימות.

שר האוצר אביגדור ליברמן תמך בהחלטה זו ואמר כי: "אנחנו ממשיכים לנקוט צעדים נוספים להורדת יוקר מחיה ומטפלים בבעיה מהשורש, והיום מביאים בשורה אדירה עם ביטול תקני המזון הייחודיים לישראל במסגרת רפורמת היבוא. התאמת הרגולציה הישראלית למקובל בעולם המפותח, הינה המפתח להגברת התחרות והורדת המחירים לצרכן".

יוניליוור מעלים מחירים
יוקר המחייה בישראל

הוועדה קבעה כי תקנים ישראליים יישארו אך ורק בתנאי שביטול התקן ישראלי יביא להיעדר מוחלט של רגולציה ("ואקום"), שיסכן את בריאות הציבור. לגבי התקנים הישראליים שהוועדה ראתה הכרח בריאותי להותיר אותם כעת, המליצה הוועדה על מתווה להמשך שיפור הרגולציה והתאמתה, ככל האפשר, למקובל במדינות מפותחות.

גם שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי בירכה על המהלך ואמרה: "המהפכה בייבוא מוצרי מזון עולה מדרגה, עשינו היום צעד נוסף ומשמעותי במאבק ביוקר המחיה. כחלק מהרפורמה בייבוא, יוסרו ממוצרי מזון התקנים הייחודיים שנוספו לאורך השנים בישראל. מתוכם 96 באופן מידי. זהו צעד משמעותי להגברת התחרות, הוזלת עלויות היבוא ועידוד רשתות קמעונאות נוספות להיכנס לישראל".

מוצרי חלב בסופר
מוצרי חלב בסופר | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

שר הבריאות ניצן הורביץ הוסיף: "לצד הפיקוח המקצועי שהכרחי לשמירה על בריאות הציבור, אנו מחויבים למאבק ביוקר המחייה, ולהסרת מכשולים בירוקרטיים היכן שניתן. זה יורגש ממש בכיס של כל אזרח".