יוקר המחיה: משרד הכלכלה דורש מענקיות מזון לחשוף דו"חות כספיים

בצעד חריג, במטרה להילחם ביוקר המחיה ובאינפלציה הגואה, משרד הכלכלה דרש מ-15 חברות ייצור וייבוא המזון הגדולות בארץ לחשוף דו"חות כספיים, עלויות ייצור ורווחים. השר ברקת: "נשתמש בכל הכלים שעומדים ברשותנו כדי למנוע את עושק הציבור"

סופרמרקט מזון אוכל
סופרמרקט | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

משרד הכלכלה הודיע היום (ראשון) כי דרש מ-15 חברות ותאגידים בשוק המזון הישראלי לחשוף את דוחותיהם הכספיים, לפרט את עלויות הייצור ולחשוף את נתוני הרווח שלהן. זאת, במטרה להילחם באינפלציה ובעליות המחירים במשק.

החברות, ביניהן ענקיות בתחום המזון כמו אסם, יוניליוור, שטראוס והחברה המרכזית למשקאות, נדרשו להציג את הנתונים בתוך 21 יום. ההודעה הגיעה מהמפקח על המחירים במשרד הכלכלה ששיגר מכתב לחברות האלו, במטרה לבחון את העלויות והרווחים שלהם.

שר הכלכלה ניר ברקת
שר הכלכלה ניר ברקת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר הכלכלה ניר ברקת אמר על הצעד כי "נשתמש בכל הכלים שעומדים ברשותנו כדי למנוע את עושק הציבור וההתנהלות המונופוליסטית של היבואנים והיצרנים הגדולים במשק. אנו עדים בשבועות האחרונים להשתוללות חסרת רסן של היצרנים והיבואנים שמעלים מחירים בעשרות אחוזים שעה שמחירי חומרי הגלם והובלה ויתר עלויות היצור נמצאים במגמת ירידה".

"נילחם מלחמת חורמה במונופולים ובקרטלים שעושקים את הציבור שלא בצדק", הוסיף השר. "חברות הענק התרגלו להתייחס לציבור הישראלי כאל פרה חולבת. ההנחיה שלי היא לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו, חמורים ככל שיהיו. לא נהסס להפעיל מנגנונים מהסוג הזה כדי להלחם בגופים שמתעלמים מהציבור ומעלים מחירים בגסות"..

מוצרי חלב בסופרמרקט
מוצרי חלב בסופרמרקט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

החברות שנכללות במהלך הן: יבואניות המזון דיפלומט ושסטוביץ, ענקיות המזון יוניליוור, אסם, סוגת, החברה המרכזית למשקאות, שטראוס, וילי פוד וכן החברות הבאות: סנו, יפאורה תבורי, תה ויסוצקי, נטו סחר, אבוט, חברת גורי וחוגלה קימברלי.