"מספינת דגל לצוללת": כך הפכה "טבע" מהצלחת ענק למפטרת סדרתית

תרופה לטרשת נפוצה שפיתחה בתחילת הדרך הכניסה לענקית התרופות 4 מיליארד דולר. אלא שהמתחרות חיכו מעבר לפינה עד שלבסוף המנכ"ל האחרון נאלץ לפטר 1,600 עובדים. "בחירות שגויות ואגו מנופח"

זמן צפייה: 10:43

על אף שעברו שנתיים מאז ההפגנות נגד "טבע", עובדיה לשעבר עדיין לא יודעים לשים את האצבע על האשמים, שבאותה נקודת זמן קיבלו החלטה כלכלית שהפכה במהירות את אימפריית התרופות, שעד אז הייתה יודעה כשם נרדף להצלחה ישראלית וכמעסיקה נחשקת ונדיבה - למפטרת הגדולה בתולדות המדינה.

כאמור, טבע היא סיפור של הצלחה וגם של כישלון - ממיזם ציוני קטן שנוסד בשנת 1901 שבזכות תגלית הנוסחה לעיכוב ההתפתחות של טרשת נפוצה, זינקה לפסגות חסרות תקדים ולמניה שבשיאה הייתה שווה 70 דולרים, הפכה החברה לשדה ניסוי במיזוגים ורכישות מסביב לעולם. "בחירות שגויות ואגו מנופח גרמו לנו לצלול ולהיות הצוללת ולא ספינת הדגל", אמרה רונית, עובדת טבע ב-29 שנים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

כיפת ברזל נמסרה לצבא ארה"ב: "הברית הביטחונית חזקה מאי פעם"

היועמ"ש: מגבלת המרחק להפגנות אינה בתוקף עד להחלת התקנות

כדי לאכוף את הנחיות הסגר: המשטרה תפעיל את אגף התנועה

מפעל טבע
מפעל טבע | צילום: חדשות 13

אלי הורוביץ, המנכ"ל הראשון של "טבע", הפנה אותה לתחום שנקרא "תרופות גנריות", שהן חיקויים פשוטים וזולים לתכשירים שפיתחו חברות ענק מייד אחרי שפקע הפטנט שמגן עליהן, מה שהפחית משמעותית את מחירי התרופות. כך נולדה "קופקסון", תרופה לטרשת נפוצה, שהכניסה לטבע למעלה מארבעה מיליארד דולר ממכירות, שהיו בעצם רבע ממחזור ההכנסות של "טבע" בזמנו. מאז אותה תרופה, טבע לא הצליחה לפתח את "תרופת הדגל" הבאה והמתחרות שלה כבר היו מעבר לפינה. לכן, המניה של טבע החלה בצניחה חופשית שלא נגמרת עד היום.

המנכ"ל החדש והאחרון של "טבע", קאר שולץ, הבין שזו ההזמדנות האחרונה להציל את החברה. חודשיים לאחר מינויו, הוא הציג תוכנית קיצוצים ששלחה 1,600 עובדים בישראל לביתם. "היות שרצינו להציל את "טבע" ולוודא כי היא תמשיך לפעול ולא תיסגר, במצב כזה ההישרדות והרווח בעבור אלה שיישארו מביאים אותך לצעדים קשים, לרבות האילוץ לפטר אנשים, מפני שאם אנשים לא יפוטרו - איש לא יישאר בחברה", הסביר שולץ.