תוכנית הפיוס של סמוטריץ' להייטק: הטבות למשקיעים בסטארט-אפים

פרסום ראשון: שר האוצר מקדם תוכנית במסגרתה משקיעים בסטארט-אפים צעירים יוכלו לקבל הכרה לצורך מס על רבע מסכום ההשקעה, ובצורה הזו לשלם פחות לקופת המדינה. בנוסף, אם הצליחה ההשקעה - הם יוכלו לדחות את מס האקזיט ובמקום זה לקנות מניות בחברות הייטק אחרות. לצד השיקול המקצועי, סמוטריץ' מקווה לרכך את מאבק בכירי ההייטק במהפכה המשפטית

זמן צפייה: 01:44

פרסום ראשון: שר האוצר סמוטריץ' מקדם תוכנית רחבת היקף כדי להגדיל את מקורות המימון שעומדים לרשות ההייטק הישראלי, כך פורסם הערב (רביעי) במהדורה המרכזית. התוכנית תאפשר למי שישקיע בחברות הזנק (סטארט-אפים) צעירים שנמצאים בתחילת דרכם, לקבל הכרה לצורך מס על רבע מהסכום, כלומר לשלם פחות באותה שנת כספים לקופת המדינה.

בנוסף לכך, אם ההשקעה הצליחה והחברה עשתה אקזיט, המשקיעים יוכלו לדחות את תשלום המס לאקזיט, ולקנות במקום זה מניות בחברות הייטק אחרות. זו הטבה משמעותית, וסמוטריץ' לא היה הראשון שחשב עליה - שרת המדע בממשלה הקודמת אורית פרקש-הכהן קידמה חוק במתכונת הזו בדיוק, אלא שאז היא חטפה ביקורת על מה שנראה כסיוע לעשירים, למשקיעים.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

מאז פרקש-הכהן המצב בהייטק העולמי השתנה, לכולם ברור שיש משבר, הריביות עולות בלי הפסקה וגם ענקיות הטכנולוגיה מפטרות עובדים בכל העולם. כך שכעת מבחינה ציבורית זה נראה לגיטימי יותר, מה גם שמבחינת סמוטריץ' התוכנית משיגה מטרה נוספת שחשובה לממשלה הנוכחית. לצד השיקול המקצועי, הוא מקווה לענות בדרך הזו לחששות של בכירי ההייטק מפני יציאה של כסף זר בישראל, במסגרת המאבק שלהם נגד המהפכה המשפטית. השאלה האם יסתפקו בזה - או שיש כאן גם סוגיות אחרות של דמוקרטיה, הפרדת רשויות ובתי משפט חזקים.

ממטה מאבק ההייטק נמסר בתגובה לפרסום: "לא ביקשנו הטבות, ביקשנו שמירה על הדמוקרטיה. לזה אין מחיר".