קריסת "בנק ההייטק": בישראל עוקבים; ארה"ב: "לא נציל אותו"

המפקח על הבנקים יאיר אבידן אמר כי בישראל "עוקבים אחר ההתפתחויות - הן המיידיות והן אלו שעלולות להגיע ב'גלים הבאים'". שרת האוצר האמריקנית ג'נט ילן: "לא תהיה 'תוכנית חילוץ'". רשות ניירות ערך: "חברות ההייטק שנסחרות בבורסה נדרשות להבהיר אם נפגעו"

בנק SVB
בנק SVB | צילום: רויטרס

אחרי שבסוף השבוע סגר התאגיד הפדרלי האמריקני לביטוח פיקדונות (FDIC) את "בנק סיליקון ואלי" (SVB), שנחשב לאחד מהמוסדות הפיננסיים המשמעותיים ביותר בעמק הסיליקון במטרה כדי לשמור ולהגן על הפקדונות של לקוחות הבנק, בעקבות הפסדים של יותר מ-1.8 מיליארד דולר ולאחר שמניית הבנק צנחה בכ-60% - אמר היום (ראשון) המפקח על הבנקים יאיר אבידן בכנס השנתי לאמנת הזמינות הפיננסית: "אנו בוחנים מקרוב את המקרה ועוקבים אחר ההתפתחויות - הן המיידיות והן אלו שעלולות להגיע ב'גלים הבאים', ככל שיהיו. אנו לוקחים גם חלק בצוות הבין-משרדי שהוקם באוצר למעקב, ניתוח וגיבוש מענה ככל שיידרש".

אבידן הוסיף: "מקרה מצער זה הוא הזדמנות חשובה להדגיש את מה שנלקח על-ידי רבים כמובן מאליו, ועבורנו בבנק ישראל הוא לחם חוקינו - הבטחת יציבותה ואיתנותה של המערכת הפיננסית הישראלית, וכחלק עיקרי בה המערכת הבנקאית, שעליה אנו בפיקוח על הבנקים מפקחים באדיקות".

בנק SVB
בנק SVB | צילום: רויטרס

שרת האוצר האמריקנית, ג'נט ילן
שרת האוצר האמריקנית, ג'נט ילן | צילום: צילום מסך -

בינתיים, שרת האוצר האמריקנית, ג'נט ילן, אמרה היום כי "הכלכלה האמריקנית מסתמכת על מערכת בנקאות בטוחה ואמינה. קריסת SVB היא בוודאי דאגה. אני עובדת עם רגולטורים לעיצוב מדיניות מתאימה על מנת להתמודד עם המצב. מערכת הבנקאות האמריקנית בטוחה וממומנת היטב. אנו רוצים לוודא שבעיה מסויימת בבנק אחד לא תיצור 'הדבקה' בבנקים אחרים". עם זאת, היא הדגישה כי תוכנית חילוץ לא נמצאת על הפרק".

ה-FDIC מונה לכונס הנכסים של הבנק שנקלע לבעיות נזילות, ובינתיים ממשיך להיאבק על עתידו ומחפש אחר רוכש פוטנציאלי. בתאגיד הודיעו כי החל ממחר ללקוחות הבנק תהיה גישה מלאה לחשבונות שלהם והפעילות הבנקאית של הבנק תחודש. לפי ההערכות, הבנק שירת עשרות אם לא מאות חברות הייטק ישראליות, שחוששות כעת שלא יוכלו למשוך את כספן.

בתוך כך, רשות ניירות ערך פרסמה לתאגידים המדווחים בישראל הבהרה בנושא גילוי בדבר השלכות סגירת Silicon Valley Bank: "להערכת סגל הרשות, לסגירת SVB עשויות להיות השלכות על תאגידים מדווחים בענפים עסקיים שונים. סגל הרשות מבקש להבהיר כי תאגיד מדווח נדרש לפרסם דיווח מיידי בהתאם להוראות תקנה 36 לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), באם לסגירת SVB יש השפעה מהותית או עשויה להיות לו השפעה מהותית על פעילותו.

"כמו כן, התאגיד נדרש בדיווח מיידי באם עשויה להיות השפעה משמעותית על מחיר ניירות הערך של התאגיד. בכלל זה על תאגיד כאמור להוסיף ולעדכן באופן שוטף ורציף על התפתחויות מהותיות בנדון. בכלל זה קיימת חובת דיווח מיידי אם לתאגיד המדווח יש חשיפה מהותית ל- SVB, אשר לו סכומים מהותיים המופקדים בבנק, אשראי מהותי או מסגרת אשראי מהותית ממנו. אין בעמדת הרשות שפורסמה כדי לגרוע מחובות דיווח נוספות שעשויות לחול על התאגידים המדווחים על פי דין".