נגיד בנק ישראל: "הריבית תמשיך לעלות כדי שיכאב פחות בהמשך"

לאחר העלאת הריבית החמישית ברציפות, פרופ' אמיר ירון מבהיר בריאיון ב"לפני החדשות" כי זה עדיין לא הסוף. "כדי לרסן אינפלציה צריך להביא את הריבית ל-3%, יודעים שזה כואב", אומר ירון

זמן צפייה: 07:56

אחרי שהוועדה המוניטרית של בנק ישראל הודיעה היום (שני) על העלאת ריבית נוספת, בפעם החמישית ברציפות, ב-0.75 נקודות לרמה של 2.75% במטרה להתמודד עם האינפלציה - והמשמעות היא עלייה במשכנתאות והחובות של אזרחי ישראל - אמר נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לאולפן "לפני החדשות" כי "צריך להבין שהמשק הישראלי צומח בצורה מאוד גבוהה. שוק העבודה הוא מאוד הדוק. למעשה, הגענו לשיא בשיעורי התעסוקה. האינפלציה עוברת יותר ויותר לעולמות הביקושים". הוא הדגיש כי "הריבית תמשיך לעלות כדי שיכאב פחות בהמשך".

"נכון שהאינפלציה בישראל נמוכה יותר מארה"ב ואירופה", הוסיף פרופ' ירון, "אבל כשמנכים את סעיפי האנרגיה - אנחנו הרבה יותר קרובים. אנחנו יודעים שזה כואב, בעיקר למשלמי המשכנתאות, כדי למנוע כאב גדול יותר בריבית". לדברי נגיד בנק ישראל, "יש לרסן את האינפלציה ולהביא אותה לסביבת ריבית של 3%. אנחנו בתחילה של מה שאנחנו מעריכים שהיא סביבה מרסנת. האינפלציה פוגעת בצמיחה ובשכבות החלשות. אפקט הריביות, שהוא מרסן את פעילות המשק ואיתו תבוא גם החזרה של האינפלציה לתוך היעד, בעצם מונע מכך שבהמשך היינו מגיעים לממדים הרבה יותר גבוהים".

על מחירי הדירות אמר פרופ' ירון: "לפי הסקרים אנחנו לא רואים גידול בקושי של אשראי של עסקים - אפילו בעסקים קטנים. לא היינו עושים את הצעד הזה אם לא היינו מתכללים את כל הגורמים לנגד עינינו. עד סוף שנה האינפלציה תנוע בשיעור של 4-5.5%. בחצי הראשון של 2023 נהיה בסביבת ריבית של 3% - ואז האינפלציה תיכנס ליעד".

נגיד בנק ישראל אמיר ירון
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: רויטרס

בעקבות העלאות הריבית, בנק ישראל הפחית ב-0.5% את תחזית הצמיחה לשנת 2023 וב-1% את תחזית העלייה בצריכה הפרטית. בבנק ישראל הסבירו את המהלך, בטענה שהאינפלציה עדיין גבוהה משמעותית מיעדי הממשלה. לדברי הבנק, מחירי הדירות זינקו, משבר האנרגיה ממשיך להשתולל באירופה ודוחף להתייקרויות נוספות. הצמיחה במשק יציבה ואיתנה, הדולר גבוה מספיק - כלומר, אין חשש שהעלאת הריבית תפגע משמעותית בכלכלה.

יצוין כי לעומת העולם, בישראל המצב יחסית טוב בעיקר הודות למחירי האנרגיה, אך עדיין רחוק מהיעד שקבעה הממשלה. בהיעדר ממשלה יציבה ומתפקדת - בנק ישראל מעדיף שלא לתת למחירים להתמתן מעצמם. למרות העלאות הריבית האחרונות של נגיד בנק ישראל, שנועדו לגרום לציבור הישראלי לחשוב פעמיים בטרם יגדיל את סל הקניות שלו - ואת החובות לבנקים, בשבוע שעבר פורסם בחדשות 13 כי החובות של הישראלים רק מתנפחים - בסכום בלתי נתפס של 26 מיליארד שקלים נוספים.

גם בחודשים האחרונים חלה קפיצה משמעותית, בין מרץ 2022 ועד ליוני, שבהם כבר עלתה הריבית. בניגוד למגמה של בנק ישראל, המצב עלול להביא את הלווים לחובות משמעותיים, שאולי לא יוכלו לעמוד בהם. זאת, כשבינתיים ההלוואות ממשיכות לגדול, האובר-דראפט זינק בכ-5% מתחילת השנה, וכעת המינוסים ממשיכים לגבור על משקי בית רבים.