העלייה החדה ביותר מזה 9 שנים: החשמל יתייקר בשיעור חריג

רשות החשמל מתכוונת לייקר את מחיר החשמל ב-5% - העלייה החדה ביותר מאז 2013. המהלך ייכנס לתוקף בפברואר הקרוב ומחיר המוגדל צפוי לעמוד על 53.14 אגורות לקוט"ש. לא ברור אם שרי הממשלה יפעלו למנוע את המהלך

זמן צפייה: 02:06

פרסום ראשון: רשות החשמל מתכוונת לייקר את התעריף לצרכנים הביתיים בשיעור קיצוני וחריג של כ-5% - כך פורסם הערב (שני) בחדשות 13. מדובר בעלייה החדה ביותר במחירי החשמל מזה 9 שנים. בעקבות המהלך, שכפוף לשימוע ציבורי, המחיר המוגדל לקוט"ש צפוי לעמוד על 53.14 אגורות.

ההתייקרות, שתיכנס לתוקף בפברואר 2022, צפויה להוביל לתוספת של עד מאות שקלים בחשבון השנתי של כל משפחה בישראל. לדוגמה, משק בית שמוציא 800 שקל מידי חודשיים, יידרש להוסיף בחישוב שנתי עוד 240 שקל לחברת החשמל תמורת אספקת האנרגיה. לכך, יש להוסיף עלויות עקיפות שיתגלגלו לצרכנים – כמו התייקרויות אפשריות של המזון והסחורה הנמכרים בחנויות, כתוצאה מעליית תעריפי החשמל שהן ישלמו.

חשבון חשמל
חשבון חשמל | צילום: חדשות 13

גורמים במשק האנרגיה הסבירו כי ההתייקרות נובעת ברובה מהזינוק במחירי הפחם המיובא, שהכפילו את מחיריהם במהלך השנה האחרונה וכתוצאה מהתאוששות המשק ממשבר הקורונה. מנגד, צניחת הדולר מיתנה מעט את העלייה.

בשלב זה עדיין לא ברור אם שרי הממשלה יפעלו לשינוי ההחלטה. על פי החוק, רשות החשמל עצמאית בקביעת התעריף, שחייב לשקף את עלות הייצור, ולכן מרחב הלחץ של הפוליטיקאים למיתון ההתייקרות נראה מוגבל. גם לאחר העדכון, תעריף החשמל בישראל יישאר נמוך יחסית לממוצע בעולם המערבי, המתמודד עם בעיה של התייקרות חדה בתחום האנרגיה מאז ההתאוששות מהמשבר העולמי.