האם יוטל מס ירושה בישראל?

השכבות החזקות טוענות שמדובר בפגיעה בזכות הקניין ותשלום של מס נוסף. מנגד, טוענים רבים כי מדובר בכלי יעיל לצמצום פערים

מס ירושה מעורר לא מעט מחלוקת ובעיקר התנגדות מצד השכבות החזקות. הם טוענים שאחרי שהם שילמו מס כל חייהם, לא צריך להטיל עליהם עוד מס נוסף על אותם נכסים אחרי מותם. קבוצת הלחץ הזו מצליחה בכל פעם מחדש לסכל הטלה של מס ירושה בישראל.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הטיעון בעד המס הזה מדבר על כך שזו הדרך היחידה באמת לצמצם פערים, ולו במעט, בין אלה שיש להם לאלה שלא. ועדות מקצועיות כבר המליצו על כך, אך בינתיים כל ההמלצות נקברו. "לדעתי מעשרה מיליון שקלים אפשר לקחת מס ירושה", אמר במהלך מערכת הבחירות האחרונות שר האוצר משה כחלון. "זה מס צודק, סולידרי, הוא טוב גם לנותן וגם למקבל". אחרי שהתיישב בכורסת שר האוצר, דברים כנראה נראו קצת אחרת. עד עכשיו מס הירושה לא הצליח לעבור מדיבורים אל חוק כתוב. מה קרה בדרך, בין התכניות הגדולות למציאות ולטובת מי זה עובד?

רק בשבוע שעבר התפרסמו נתונים מדהימים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על הפערים בחברה הישראלית: משפחה בעשירון התחתון מרוויחה 4,275 שקלים בחודש, בעוד משפחה בעשירון העליון מרוויחה 35,244 שקלים – כלומר פי שמונה. הטענה היא שבלי מס ירושה המצב הזה פשוט מתקבע, והעושר מועבר מדור לדור, וכך לא נוצרת הזדמנות שווה לכולם.

מה קרה להבטחת הבחירות? (יונתן סינדל, פלאש 90)
מה קרה להבטחת הבחירות? (יונתן סינדל, פלאש 90)

"יש כל מיני קבוצות לחץ שהצליחו להשיג לעצמן הטבות מס ולא לשלם מס, בלי שיש לזה הצדקה חברתית", אומר הפרופסור אבי בן בסט, שעמד בראש ועדה שהגישה את המלצותיה עוד בשנת 2000, בהן הציעה להטיל מס של 10% על עזבון שעולה על 4 מיליון שקלים. מה קרה עם זה מאז? העשירונים העליונים לחצו חזק על מקבלי ההחלטות וההצעה נקברה. זה גם היה גורלן של כל הצעות החוק בנושא שעלו מאז.

בעולם, מיליארדרים גדולים כמו ביל גייטס וורן באפט הביעו בעבר תמיכה נלהבת במס עזבון ורואים בו צעד הוגן לצמצום פערים. כאן אצלנו עדיין קשה למצוא קולות כאלה. חריג בנוף הוא המיליארדר חיים כצמן, הבעלים של חברת הענק גזית-גלוב. "לילדים שלי לא יקרה שום דבר אם המדינה תהנה מ-20-25% מסך ההון שלי, לאחר סכום מסוים. "המס הזה יחול על אחוז מצומצם ביותר מהאוכלוסייה, רק על השכבה העליונה. אני לא חושב שזה יהיה סוף העולם שהילדים שלא עבדו בשביל הכסף הזה יקבלו רק 75% ממנו".

חריג בנוף. חיים כצמן (חדשות 2)
חריג בנוף. חיים כצמן (חדשות 2)

אז מה קרה בדרך בין התכניות הגדולות למציאות? בסביבת כחלון אומרים הערב כי הוא עדיין תומך במס ירושה מעל לעשרה מיליון שקלים אבל המהלך לא הבשיל עקב התנגדותו של ראש הממשלה. מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה שהוא עדיין בוחן את העניין.