מחיר המלחמה: המשק התכווץ, קריסה בצריכה הפרטית ובייצוא

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ברבעון האחרון של 2023 נרשמה צמיחה שלילית בקצב של כמעט 20% בהשוואה לרבעון הקודם. בנוסף, חלה צניחה בהשקעות בישראל ובצריכה הפרטית - במקביל לזינוק של 88% בצריכה הממשלתית. למעט 2020 - "שנת הקורונה" - מדובר בנתוני הצמיחה הנמוכים ביותר בעשור האחרון

זמן צפייה: 01:52

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (שני) עולה כי בצל המלחמה - חלה התכווצות חדה במשק הישראלי. בין היתר, ברבעון האחרון של 2023 נרשמה צמיחה שלילית בקצב של 19.4% בהשוואה הרבעון הקודם.

כמו כן, הצריכה הפרטית פחתה ב-27% בעוד שהצריכה הממשלתית זינקה ב-88%. בנוסף, ההשקעות צנחו ב-70% וגם בייבוא נרשמה התרסקות של 42%. בסיכום שנתי, הצמיחה בשנה החולפת עמדה על 2% בלבד והצמיחה לנפש ירדה ב-0.1% - לעומת ממוצע של 1.2% במדינות ה-OECD. למעט שנת 2020, אז נרשמה האטה משמעותית בצמיחה בשל מגיפת הקורונה - מדובר בנתון הנמוך ביותר בעשור האחרון.

חרבות ברזל פגיעה כלכלית חנות סגורה
בית עסק שנסגר בשל המלחמה, אוקטובר | צילום: חדשות 13

החודש ספגה הכלכלה הישראלית מהלומה קשה, כשחברת מודי'ס האמריקנית הורידה את דירוג האשראי של ישראל לראשונה בהיסטוריה, והפחיתה את תחזית הדירוג מ"יציבה" ל"שלילית". כלכלני החברה הדגישו בהודעתם כי נשקפים למדינה סיכונים מדיניים וביטחוניים משמעותיים בכל טווחי הזמן. זאת, בשל אי הוודאות בנוגע להימשכות המלחמה בעזה והמציאות ב"יום שאחרי", היעדר תוכנית רב-שנתית לחיזוק הביטחון במדינה, והסיכון להסלמה בחזית הצפונית.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מתח ביקורת חריפה על התנהלותו של רה"מ, שלשיטתו הביאה להורדת דירוג האשראי. "זאת שערורייה שהייתה יכולה להימנע" אמר, וטען כי הדירוג הופחת "משום שרה"מ נתניהו מתעסק כל היום בהישרדות הקואליציה". כמו כן, קרא לקבוע תאריך לקיום בחירות, ואף אמר על נתניהו: "אני במקומו - הייתי מתפטר".

שר הכלכלה ניר ברקת
שר הכלכלה ניר ברקת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, גלי ההתייקרויות במשק הישראלי הולכים ומתחזקים מפרוץ המלחמה. שר הכלכלה ניר ברקת הגיע בשבוע שעבר להסכמות עם חברות המזון הגדולות, בהן שטראוס, תנובה ושסטוביץ', באשר להקפאת העלאות המחירים, עליהן הודיעו בחודש שעבר. עם זאת, חברות רבות, בהן אסם, יוניליוור, יכין, ויליפוד וויסוצקי - סירבו להתקפל בפני איומי ברקת, ויעלו מחירים בכל זאת. השר הודיע על הכנסתן ל"רשימה שחורה", אך עדיין לא ברור אילו צעדים יינקטו נגדן.