מתוק בפה, כואב בכיס: התייקרות עולמית במחירי השוקולד

מחיר המאכל האהוב התייקרו ב-14 אחוזים במהלך השנה האחרונה, ועליית מחירי הקקאו לצד בעיות אספקה צפויים להוביל לזינוק נוסף במחירים ברחבי העולם - שיובילו לשיא במחיר השוקולד בשבע השנים האחרונות

שוקולד, קקאו
שוקולד | צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

בשורה מדאיגה לחובבי השוקולד: מחירי המאכל הפופולרי צפויים להתייקר ולהגיע לשיא של שבע השנים האחרונות, זאת בעקבות עלייה במחיר פולי הקקאו. כך דווח הבוקר (שלישי) ברשת NBC.

התייקרות זו מגיעה לאחר עלייה של 14 אחוז במחיר פולי הקקאו במהלך השנה האחרונה, בעקבות מחסור באספקה של פולי קקאו, שהוא כידוע מרכיב מרכזי במאכל האהוב. מחיר הקקאו עלה ליותר משלושת אלפים דולר לטון מטרי - הגבוה ביותר מאז שנת 2016.

סרגיי צ'טברטקוב, אנליסט המחקר הראשי של חברת "אס אנד פי גלובל", המתמחה בתחום המסחר והאנרגיה, מסר כי קושי נוסף העומד בפני אספקה של פולי הקקאו, הוא הגעתה של סופת אל ניניו למערב אפריקה, שם מיוצר הקקאו, אשר צפויה להביא מזג אוויר יבש עם כמות גשם נמוכה מהממוצע ורוחות חזקות מאד לאזור.

בנוסף, צ'טברטקוב צופה כי שוק הקקאו עשוי להיפגע מגירעון נוסף בעונה הבאה, שנמשכת מאוקטובר עד ספטמבר של השנה הבאה, מה שאומר שמחירי השוקולד עשויים להגיע עד למחיר של 3,600 דולר טון מטרי.

שוקולד
שוקולד | צילום: fortolia

בעיות אספקה ממדינות כמו הודו, תאילנד, סין ומדינות מסוימות באיחוד האירופי, מביאות לעלייה גם במחירים של מרכיבים מרכזיים נוספים בשוקולד - כך למשל, מחיר חמאת קקאו עלה במעל 20 אחוז עד היום. גם מחירי הסוכר עלו - במעל 11 אחוז, כך לפי מסד הנתונים של מחירי סחורות המזון מינטק.

"מכיוון ששוקולד מורכב בעיקר מחמאת קקאו, עם קצת ליקר קקאו הכלול בשוקולד מריר או בשוקולד חלב, מחיר החמאה הוא ההשתקפות הישירה ביותר של איך מחירי השוקולד ינועו" מסר מנהל סחורות של חברת מינטק, אנדרו מוריארטי. הוא הוסיף כי צריכת הקקאו הגיעה ל"כמעט שיא באירופה", כאשר היבשת היא היבואן הגדול בעולם של הסחורה.

Shutterstock 106638680
חטיף שוקולד, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

בין זני השוקולד השונים, לפי הדיווחים, מחירי השוקולד המריר יספגו את הפגיעה הקשה ביותר. זאת מכיוון ששוקולד מריר מורכב מיותר מוצקי קקאו בהשוואה לשוקולד לבן וחלב. "כתוצאה מכך, מחיר השוקולד המושפע הכבד ביותר יהיה מריר, אשר מונע כמעט כולו על ידי מחירי מרכיבי הקקאו" כך לפי מוריארטי. הוא הוסיף בנוסף כי רק אם הביקוש למרכיבי השוקולד יפחת בצורה משמעותית, תתכן ירידה במחירים, מה שלא צפוי לקרות בזמן הקרוב.