בצל המלחמה: הדולר מזנק, בנק ישראל הכריז על תוכנית למכירת מט"ח

המטבע האמריקני מזנק לשער של 3.91 שקלים, גם אחרי שהנגיד הודיע על מכירת כ-15 אחוזים מהדולרים שהצטברו בבנק ישראל כדי למנוע את התמוטטות השקל. "בנק ישראל ממשיך לנטר את ההתפתחויות"

זמן צפייה: 03:07

בצל המלחמה, כאשר ישראל נכנסת ליומו השלישי של מבצע חרבות ברזל, הדולר מזנק הבוקר (שני) לשער של 3.91 שקלים, זאת לאחר שבנק ישראל הודיע הבוקר על מכירת כ-15 אחוזים מהדולרים שהצטברו בבנק ישראל כדי למנוע את התמוטטות השקל. בעבר הצהיר הנגיד שלא יתערב בשווקים למרות התחזקות הדולר, אך נראה שהחשש בבנק ישראל הפך למשמעותי מאוד.

"בנק ישראל מכריז על תכנית למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארדי דולרים", נמסר בהודעת בנק ישראל, "הבנק יפעל בתקופה הקרובה בשוק ככל שיידרש על-מנת למתן את התנודות בשער השקל ולספק את הנזילות הנדרשת להמשך הפעילות הסדירה של השווקים".

עוד נמסר: "בנוסף לתכנית ה-30 מיליארד, ובמידת הצורך, אספקת הנזילות לשוק תתבצע גם ע"י הפעלת מנגנוני עסקאות SWAP של הבנק בשוק בסכום של עד 15 מיליארדי דולרים. בנק ישראל ממשיך לנטר את ההתפתחויות, עוקב אחר כלל השווקים ויפעל בכלים העומדים לרשותו בהתאם לצורך".

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון | צילום: רויטרס

כבר בשבוע שעבר זינק הדולר לשיא של 3.872 שקלים, המשקף חודשים רבים של התחזקות מתמדת בשער הדולר, שהחלה במקביל לקידום המהפכה המשפטית והתגברה לאחר שהכנסת אישרה את החוק לביטול עילת הסבירות בחודש יולי. זאת כשברקע הדו"ח שפרסם ארגון ה-OECD, אשר כלל התייחסות למדיניות הכלכלית של הממשלה, והמלצה לצמצם את המימון לחרדים ולבני הישיבות.