שיא מאז תחילת החקיקה: שער הדולר מזנק ל-3.71 ש"ח

בצל החלטת הקואליציה להמשיך בקידום החוק לשינוי הוועדה למינוי שופטים, עם פתיחת שבוע המסחר במט"ח מזנק המטבע האמריקני לרמה הגבוהה ביותר מאז תחילת חקיקת המהפכה המשפטית והאיומים לפגוע בעצמאות בנק ישראל

זמן צפייה: 01:40

בצל החלטת הקואליציה להמשיך בקידום החוק לשינוי הוועדה למינוי שופטים ולבחור במינויים פוליטיים שני שופטים ונשיא לבית המשפט העליון, עם פתיחת שבוע המסחר במט"ח, הדולר מזנק הבוקר (שני) ל-3.71 ש"ח - הרמה הגבוהה ביותר של המטבע האמריקני מאז תחילת חקיקת המהפכה המשפטית והאיומים לפגוע בעצמאות בנק ישראל.

העלייה לנתון השיא מגיעה כחודש לאחר שהיחלשות השקל נבלמה, כאשר גורם בכיר בשוק המט"ח העריך אז כי מדובר בנגיד בנק ישראל אמיר ירון שהתערב במסחר. לפי הערכת הגורם, נגיד הבנק התערב במסחר ומכר דולרים כדי לחזק את השקל באופן מלאכותי, אך מבנק ישראל נמסר אז: "אין תגובה".

אחרי ההתקפות על הנגיד ירון, וברקע צניחת השקל, ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם בחשבון הטוויטר שלו בחודש שעבר ציוץ באנגלית, בו הוא הבהיר כי עצמאותו של בנק ישראל לא תיפגע בעקבות המהפכה המשפטית. "חוק 'בנק ישראל' עבר בהנהגתי", כתב ראש הממשלה, "והוא מבטיח את עצמאות הועדה המוניטירית בראשות הנגיד בקביעת הריבית. שום דבר לא ישנה זאת".

נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: חדשות 13

בתוך כך, הבוקר קרא פורום העסקים, המורכב מבכירי המשק הישראלי, לאימוץ מיידי של מתווה הנשיא בשלמותו וקורא שלא לבצע שינויים כלשהם במערכת המשפט ללא הסכמה רחבה, וודאי שלא שינויים אשר פוגעים בעצמאות מערכת המשפט. שינויים כאלה יעמיקו את הקרע בעם, ירחיקו משקיעים ועלולים ליצור משבר כלכלי עמוק.

Cbeujz
בנק ישראל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשבוע שעבר פרסמו ראשי פורום העסקים מכתב המגבה את דברי דברי הנגיד בריאיון ל-CNN, שבו תקף בחריפות את המהפכה המשפטית ואמר כי "עצמאותו של בנק ישראל קריטית לכלכלה. כל מדינה שהחלישה את הבנק המרכזי ספגה השלכות משמעותיות"

המכתב, שעליו חתומים מנהלי ובעלי החברות הגדולות בישראל, תומך בדבריו של ירון בנוגע ל"חשיבות של נגיד בנק ישראל להביע דעה עצמאית מבלי להיות נתון ללחצים פוליטיים". עוד נטען כי "פגיעה בעצמאות של נגיד בנק ישראל עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לכלכלה הישראלית", ושזו מהווה "תנאי סף לכלכלה ישראלית יציבה וצומחת".