הנגיד בניסיון למנוע את צניחת הדולר: "הריבית לא תעלה זמן רב"

ברקע ירידת ערך המטבע האמריקני, אמר אמיר ירון כי הוא סבור שלא תתקבל החלטה להגדיל את הריביות במשק. זאת, לאחר שבעבר הוערך כי הן יעלו שלוש פעמים עד 2020. "אם נצטרך, יש לנו כלים נוספים"

זמן צפייה: 03:17

בניסיון למנוע את צניחת הדולר האמריקני, אמר היום (רביעי) נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון כי "חלה הפתעה חדה בסביבת האינפלציה כאשר מדד יוני ירד ב-0.6%. כמו כן, גברו ההערכות שהבנקים המרכזיים העיקריים יחזרו לנקוט צעדי הרחבה, ובפרט צעדים משמעותיים של 'הפדרל ריזרב' - דבר שהייתה לו השפעה משמעותית על מערך שערי החליפין ושצפוי להשפיע גם על תוואי האינפלציה. לאור ההתפתחויות, אני מעריך שלמשך זמן ממושך לא תהיה החלטה להעלות את הריבית, ואם יהיה צורך עומדים לרשותנו כלים נוספים".

עוד הוסיף ירון: "במועד החלטת הריבית האחרונה ב-8 ביולי, הוועדה העריכה על פי האינפורמציה שהייתה אז, שייתכן שיווצרו התנאים להעלאת ריבית באחת ההחלטות הבאות. עם זאת, הדגשנו שלאור אי הוודאות המשמעותית הקיימת לגבי מספר פרמטרים עיקריים, לא מן הנמנע שיהיה צורך להמשיך לקיים מדיניות מוניטרית מרחיבה למשך זמן יותר ממושך".

שער הדולר נמצא בשפל חדש, ורשם ירידה קלה נוספת מאז אתמול. השער היציג עומד על 3.499. גם האירו נמצא במגמת ירידה, ושערו עומד על 3.899. עם זאת, מגמת הירידה התמתנה מעט מאז הודעתו של ירון.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

המאבק על קולות הימין: נתניהו וגנץ ביקרו בשטחים

עוד תלונה על התעללות בילד נגד סייעת בראש העין; המשטרה בודקת

איראן מאיימת: "מוכנים להפחתה נוספת במחויבות להסכם הגרעין"

נגיד בנק ישראל אמיר ירון
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: חדשות עשר

בעבר העריך בנק ישראל שעד לשנת 2020 הריבית במשק תעלה שלוש פעמים, דבר שמשך משקיעים זרים להזרים כסף לארץ בניסיון ליהנות מתשואה גבוהה יותר. כתוצאה מכך, השקל התחזק מול הדולר באופן שפוגע ביצואנים ומייצר חששות מפני גל פיטורים לאחר החגים.

בתוך כך, נגיד הבנק המרכזי של ארצות הברית צפוי להוריד את הריבית בלחץ הנשיא טראמפ, פעולה שאמורה לגרום להתחזקות נוספת של השקל מול סל המטבעות הזרים - ובכללם הדולר. היצואנים תוקפים את הנגיד ודורשים ממנו להמשיך ברכישת הדולרים, מדיניות שנקטה קודמתו קרנית פלוג. החשש כאמור, הוא שכתוצאה מהתחזקות השקל, יפסידו היצואנים סכומי עתק ולא יוכלו להמשיך להעסיק את מצבת העובדים הקיימת.