בתחילת 2023: תעריף החשמל יעלה ב-8.2% בכפוף לשימוע

פרסום ראשון: אנשי רשות החשמל התכנסו במטרה לקבוע את שיעור עליית המחירים, והוא צפוי לעלות בפעם השלישית בתוך שנה אחת. מחיר החשמל מושפע ממחירי הפחם, שהתייקרו באופן כמעט תמידי מאז פרוץ המלחמה באוקראינה

זמן צפייה: 01:27

מחירי החשמל יזנקו ב-8.2 אחוזים בתחילת שנת 2023, כך קבעו הערב (רביעי) נציגי רשות החשמל. בכך תעריף החשמל ישלים זינוק עצום של כ-25 אחוזים בשלוש פעימות בתוך שנה אחת בלבד. עליית המחיר כפופה לשימוע.

העלייה מתרחשת כתוצאה מהתייקרות מחירי הפחם ברחבי העולם, שעולים באופן כמעט תמידי מאז פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.ההחלטה מביאה בחשבון שמחירי הפחם לא ישתנו, אך מודל ההפעלה של התחנות הפנימיות ישונה כך שחלק הפחם בייצור הכללי (העומד כיום על כ-24%) יופחת משמעותית. אם הממשלה תאריך את הפטור מבלו על הפחם, מעבר לפברואר 2023, העליה צפויה להתמתן ל-6.2% "בלבד".

עמודי חשמל
עמודי חשמל | צילום: GettyImages/אימג'בנק

לצד העלייה במחירי הפחם, מצטרפים גורמים נוספים שהביאו לעליה בתעריף החשמל: עיכוב בבניית תחנות הכוח הגזיות שיאפשרו את סגירת התחנות הפחמיות המזהמות באורות רבין, עיכוב בפרויקט הסבת שאר היחידות הפחמיות מיצור בפחם ליצור בגז, אי מתן אישור לשעות ייצור נוספות בשל היתר הפליטה הניתן ע"י המשרד להגנת הסביבה על יחידות 6-9 באתר אשכול של חברת החשמל, ובנוסף עליה חדה בשער החליפין הדולרי, עליה מתמשכת במדד המחירים לצרכן ועליות הריבית בארץ ובעולם. כך נמסר מרשות החשמל.

עליית מחירי החשמל עלולה להשפיע גם על יוקר המחייה בישראל, כשמחירים של מוצרים שונים במשק שמשונעים ומקוררים בחנויות וברשתות השיווק עלולים לעלות גם הם.

כעת הבטחת הבחירות של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו עומדת למבחן. נתניהו הבטיח להקפיא את כל חשבונות הצרכנים למשך תקופה של שנה אחת לפחות, אך אם יחליט לעשות כן, העלות השנתית לקופת המדינה תעמוד על כ-2 מיליארד ש״ח. ההחלטה שהתקבלה הערב גם פורסת לשלוש שנים חוב שהצרכנים אמורים היו להחזיר בשנה הבאה - מה שסייע במיתון ההתייקרות.