רגע לפני סגירת עונת החתונות: המדריך המלא לבחירת יהלום

בזמן שיוקר המחייה מטפס לשחקים והוצאות החתונה רק הולכות וגוברות, מומחית ליהלומים מסבירה כיצד ניתן למצוא את הטבעת המנצחת – גם אם היא לא בהכרח עשויה מיהלום "מקורי" • קול האישה

הערכת יהלום בבורסה ליהלומים ברמת גן
הערכת יהלום בבורסה ליהלומים ברמת גן | צילום: רויטרס

רגע לפני שנגמרת עונת החתונות, בתקופה שבה יוקר המחייה רק הולך ועולה – לא כל אדם יכול להרשות לעצמו לרכוש טבעת יהלום, מה שהופך את יהלומי המעבדה לאפשרות נפוצה בישראל.
יהלומי המעבדה הם יהלומים אמיתיים שתכונותיהם הפיזיות, האופטיות והכימיות, זהות ליהלומי הכרייה בכל קנה מידה. יהלומי המעבדה נעשים באמצעות שחזור החום והלחץ שבבטן האדמה, מה שיוצר יהלום זהה הנסחר בבורסות היהלומים, ידידותי לסביבה – וגם לכיס הצרכן.

חגית כץ שינובר, מנכ"לית ובעלת רשת "X LAB DIAMONDS", מסבירה כי הפרמטר הראשון לבחירת יהלום לטבעת החתונה הוא על ידי בחינת האופן שבו נוצר היהלום הרצוי. "יהלום כרייה זה יהלום שנחצב במכרה, אך יש יהלומים שנוצרים במעבדה – וכמובן שההבדל ביניהם משפיע על המחיר, אבל לא בהכרח משפיע על המראה".

הערכת יהלום בבורסה ליהלומים ברמת גן
הערכת יהלום בבורסה ליהלומים ברמת גן | צילום: רויטרס

לדברי כץ שינובר, "לפני שאנחנו קונים תכשיט יהלום, אנחנו צריכים לבדוק קודם-כל מה הוא גודלו. בעולם היהלומים, גם ביהלומי מעבדה וגם ביהלומי הכרייה, הגודל הוא אחד המשתנים המרכזיים שקובעים את המחיר בסופו של דבר. את משקל היהלומים נהוג למדוד בקראט. קראט 1 שווה 0.2 גרם, ובשל משקלו הקטן נהוג לחלק קראט אחד למאה נקודות, כלומר 0.52 קראט שווה 52 נקודות. כאשר מדובר בקראט יהלומים קטנים מול קראט יהלום גדול, המחיר לא יהיה אותו הדבר. אבנים גדולות יותר עולות הרבה יותר מיהלומים קטנים באותו המשקל".

בנוסף, היא מסבירה כי פרמטר חשוב בעת קניית תכשיט יהלום, הוא הצבע של היהלום עצמו. "בתחום היהלומים אנחנו מדרגים את הצבע של היהלום באותיות באנגלית, מהאות D עד האותZ . אנחנו מדרגים את היהלומים כך שהצבע D הוא הלבן ביותר, והצבע Z הוא הצהוב או האפור ביותר".

יהלום שיוצר במעבדה
יהלום שיוצר במעבדה | צילום: חדשות 13

בנוסף, מתברר כי ניקיון היהלום הוא משתנה קריטי במיוחד בעת רכישת יהלומי כרייה ובהערכה של יהלומי מעבדה. לדברי כץ שינובר, "כשמעבדות גמולוגיות מדרגות יהלומים, הן משתמשות ב'לופה', כלומר זכוכית מגדלת מיוחדת שמגיעה לרזולוציה של פי 10 יותר מאשר רואה האדם. חלוקת הדירוג היא כזאת – I1 I2 I3 הן הדרגות הכי נמוכות, משמע הכי זולות – ובדרגה זו האבן תהיה מאוד מלוכלכת מבפנים, מה שיהיה בולט גם לעין".

"אחריהן, מגיע הדירוג SI1 ו-SI2, שמשמעו "Slight Inclusions", כלומר גודל הפגמים יהיה בינוני. הדרגה הבאה היאSI ו-VS, משמע "Very Slightly Included ", כלומר יהלומים עם פגמים קטנים. אחרי הדרגה הזאת מגיעות הדרגות "Very Very Slight Inclusions - VVS", כלומר הפגמים בתוך האבן לא נראים כמעט בכלל, והאבן למעשה כמעט חסרת פגם. הדרגה העליונה ביותר היא FL או IF – לפיה ליהלום אין שום פגם, לא חיצוני ולא פנימי – היהלום למעשה מושלם, והמחיר בהתאם.

יהלום
יהלום | צילום: חדשות 13

הפרמטר החמישי לבחירת יהלום הוא חיתוך וליטוש. כץ שינובר מסבירה: "אנחנו בוחנים את היהלום בתכשיט – אם הוא עגול או אם הוא בצורת טיפה או לב, מה שמשפיע מאוד על המחיר הסופי. בנוסף, בוחנים אם היהלום הוא סימטרי. יכול להיות שנגיע לחנות ונראה שהפרמטרים האחרים, של צבע וניקיון, הם גבוהים – אבל היהלום לא ינצנץ בגלל פרופורציות לא טובות. כלומר, יכול להיות שהאבן לא סימטרית או שחלקו העליון של האבן גדול מאוד ביחס לחלק התחתון, הפביליון".

בנוסף, יש לציין כי בעוד שיהלומי מעבדה הינם בעלי מבנה מולקולרי ותכונות כימיות ופיזיקליות הזהות ליהלום אמיתי, קיימת קטגוריה נוספת של יהלומי סימולנט, כלומר "מדומים" – שעשויים מחומרים שחלק מתכונותיהם אכן דומות לאלו של היהלום.

יהלום
יהלום | צילום: אימג' בנק / Getty Images

בקטגוריה זו ניתן למנות חומרים כדוגמת מואסניט, זירקוניה קובית, רוטיל, סטרונציום טיטנאט, זכוכית, קוורץ ואבני חן נוספות. אולם, מדובר בחומרים שאינם זהים מבחינה מולקולרית ליהלומים טבעיים, ומומחים יכולים לזהות זאת בעין בלתי-מזוינת. הטכניקות המקצועיות והפחות מקצועיות לזיהוי יהלום מזויף, כוללות בין היתר מבחני שקילה, בדיקת מוליכות חשמלית, שיוף, כיסוי באדים בעת נשיפת אוויר חם – ושקיפות.