החלטה היסטורית: הכנסות הארנונה של מפעלי ים המלח יחולקו בין 10 רשויות

לאחר שבמשך שנים מועצה אזורית תמר גרפה את כלל הרווחים, שרת הפנים החליטה לחלק מחדש את הכספים כך שיישובים נוספים באזור יוכלו ליהנות מהכנסות המפעלים. ראש עיריית דימונה: "החלטה חשובה"

A General View Shows Dead Sea Works Factory At The Dead Sea
מפעלי ים המלח | צילום: רויטרס

שרת הפנים איילת שקד קיבלה היום (רביעי) החלטה לחלוקה מחדש של הכנסות הארנונה של מפעלי ים המלח בין עשרה רשויות שונות. כספי הארנונה, שהיו עד כה ברשות המועצה האזורית תמר יחולקו מעתה לתשע רשויות נוספות במרחב הדרומי.

ההחלטה היא על בסיס המלצת הוועדה הגיאוגרפית במהלכה נלקחו בחשבון שיקולים שונים כגון מדדי פריפריאליות, שיעורי גבייה, מדד האיתנות הפיננסית, דירוג חברתי כלכלי, מספר תושבים ועוד. שיעור החלוקה הוא כ-32 מיליון שקלים בשנה.

איילת שקד כנס מכון למדיניות נגד טרור
שרת הפנים איילת שקד | צילום: צילום: רונן טופלברג

בעקבות ההחלטה אמרה שקד כי "מדובר בבשורה גדולה עבור תושבי הנגב. רשויות רבות יקבלו מעתה תוספת הכנסות משמעותית. הכסף יעזור לצמצום הפערים ויסייע לרשויות לתת שירות טוב יותר לתושבים שלהן". הרשויות שיהנו מהחלוקה החדשה, יחד עם המועצה האזורית תמר, הן: ערד, דימונה, ירוחם, כסיפה, ערערה בנגב, נווה מדבר, אל קסום, רמת נגב, והערבה התיכונה.

במסגרת ההחלטה, המועצה האזורית תמר תמשיך להינות מהכנסות הארנונה ממפעלי ים המלח בגובה 30 מיליון ש"ח, ובנוסף מהכנסה של 5% מתוך שאר החלוקה בין הרשויות המסתכמת בכ-32 מיליון ש"ח.

Whatsapp Image 2021 11 10 At 2
ראש עיריית דימונה בני ביטון

ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה, מאיר צור מסר: "אני מברך את השרה שקד על היוזמה והמנהיגות יוצאת הדופן וההבנה הציבורית של עיוות חלוקת התקציבים. אני קורא לשרה לקדם מהלך לאיחוד רשויות של שתי המועצות, תמר והערבה התיכונה, במטרה לקדם אזור אחד גדול, חזק ומאוחד".

ראש עיריית דימונה בני ביטון אמר כי "זהו יום היסטורי לתושבי הנגב. מדובר בהחלטה חשובה שהשרה קיבלה. ההחלטה מפקיעה ממועצה בת 1,300 תושבים את הפריבילגיה ליהנות מסכום של 320 מיליון שקלים ארנונה בשנה בעוד שרשויות אחרות סביבה נאנקות תחת נטל הגירעון".

מהמועצה האזורית תמר ים המלח נמסר בתגובה: "לצערנו שרת הפנים, בהחלטה שערורייתית, פופוליסטית ונמהרת, עם ריח פוליטי חריף, עלולה להפוך את ים המלח לא רק למקום הנמוך בעולם גיאוגרפית, אלא גם תיירותית, התיישבותית ותעשייתית. מדובר בצעד חסר אחריות שמשמעותו מחיקה חד צדדית של כ-20% מתקציב המועצה. מי שישלם את המחיר יהיו אזרחי המדינה (לא תושבי המועצה) מאחר ובהמשך ישיר ייפגעו חיזוק ההתיישבות בפריפריה ובנגב, פיתוח התיירות בים המלח וקידום פרויקטים של איכות הסביבה באזורי התעשייה הכבדה במרחב. במקביל, אנו בוחנים הגשת עתירה לבג"ץ כנגד החלטה קיצונית זו, שנועדה כנראה כדי להסיט את האש מכותרות אחרות ולא נעימות, ולכן אולי יצאה כהודעה לתקשורת ורק בהמשך נמסרה למועצה".