אזהרת דירוג האשראי: אם הרפורמה תעבור - כלכלת ישראל תיפגע

בריאיון לחדשות 13 הזהיר בכיר בחברת דירוג האשראי הגדולה בעולם כי פגיעה במוסדות בדמוקרטיים עלולה לפגוע בדירוג של ישראל. המשמעויות עלולות להיות מיציאת משקיעים זרים ועד זינוק בתשלומי הריבית. נתניהו: "העולם מאמין בכלכלת ישראל"

זמן צפייה: 05:22

בלעדי: בכיר בחברת דירוג האשראי הגדולה בעולם, S&P Global Ratings, הזהיר הערב (ראשון) בריאיון לחדשות 13 כי דירוג האשראי של המדינה עלול להיפגע אם המוסדות הדמוקרטיים ובראשם מערכת המשפט ייחלשו באופן משמעותי.

הבכיר, מקסים ריבניקוב, הזהיר מפני מציאות שבה משקיעים לא יוכלו לדעת האם הכסף שהם מנתבים לישראל בטוח מפני שלא יהיה גורם שירסן ויווסת את הממשלה וכן ישמור על הבלמים והאיזונים במשטר הדמוקרטי. בריאיון הוא אף הזכיר מדינות כמו הונגריה ופולין כדוגמה למשטר בעייתי שפוגע במצב הכלכלי.

Wnarfu
לוגו חברת דירוג האשראי S&P | צילום: רויטרס

ריבניקוב הוא האחראי בחברת S&P על ניתוח כלכלת ישראל ולכל החלטה שלו או של החברה עלולה להיות השפעה עמוקה על כלכלת המדינה. החלטה של חברה בסדר הגודל הזה מזיזה באופן מיידי כסף ממקום למקום, עלולה להביא לירידות בשערי מניות וכן לזינוק בתשלומי הריבית של הממשלה על החובות שלה וליציאה של מעסיקים זרים גדולים מישראל. כבר במאי הקרוב צפוי להתפרסם דירוג החוב הבא.

יש לציין כי מאז 2018 החברה הותירה את הדירוג של ישראל יציב ברמה גבוהה וקשה להאשים אותם בהתנהלות לא עניינית או עוינות. בחברת הדירוג מוטרדים, הניסיון שלהם מלמד שרמת הדמקורטיה והפיקוח על רשויות השלטון במדינה משליכה על ההגנה על זכויות הפרט, זכויות הקניין, על טיב ההשקעות לאורך זמן ועל האיכות של קבלת ההחלטות במגרש הכלכלי - כל אלה תנאים הכרחיים להשקעה מוצלחת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הבוקר
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הבוקר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ההשלכות הישירות לכיס של האזרח הן רבות. אם משקיעים זרים ייצאו מישראל, המשמעות המיידית היא פחות מקומות עבודה ויותר פיטורים, אם הריבית על אגרות החוב שהממשלה מגייסת תעלה בעקבות האזהרה הזו, המשמעות היא שחלק גדול יותר מתקציב המדינה יופנה להחזרת חובות. כלומר, לפי הערכות המומחים, לרפורמות המשפטיות או למהפכה המשפטית, כפי שהיא מכונה, עלול להיות מחיר כלכלי כבד.

כזכור, הבוקר התייחס לנושא ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה ואמר כי "השווקים לא קונים את זה, העולם מאמין במדינת ישראל, בכלכלת ישראל. אני אומר למשקיעים הבינלאומיים: כדאי להשקיע במדינת ישראל - תרוויחו הרבה".

נתניהו ידוע בחשיבות הרבה שהוא נותן לתחום הכלכלי, כשר אוצר וכראש ממשלה. הוא עוסק בענין הזה ולחדשות 13 נודע כי הוא קיים שיחות עם בכירים במערכת הציבורית הישראלית בנושא בזמן האחרון. ההערכות הן שכעת הוא אינו מודאג מהנושא, אך אם התחזיות השליליות יתממשו לא תהיה לו ברירה אלא להתערב באופן עמוק כדי למנוע פגיעה בכלכלה.

פירושה של פגיעה כלכלית בסדר גודל כזה היא ירידה בפופולריות של הממשלה ושל ראש הממשלה עצמו, שייאלץ להתערב - למרות הדברים שהוא אומר עכשיו באופן פורמלי.