הממשלה הבטיחה סיוע כלכלי למשק - אבל העצמאים מרגישים שנזנחו

המאבק על מענק לעצמאים שנשארו בלי דמי אבטלה הפנה את הזרקור ל-208 אלף ישראלים - שאין להם בוס. בעת משבר לא מגיעים להם פיצויים, ואם הם יקבלו סיוע - הוא יהיה נמוך בהרבה משל השכירים

זמן צפייה: 04:07

מגפת הקורונה: צמצום המשק בעשרות אחוזים במסגרת תקנות החירום הביא לפיטורים והוצאה לחל"ת של מאות אלפי עובדים. סנדי לוי, מורה בחל"ת סיפרה כי "אני ביקשתי מהבנק להקפיא את החוב ואת ההלוואה שיש לי בבנק, לא הסכימו. אני מרגישה מושפלת, מדוכאת, אני לא רואה את הסוף ".

אם היינו צריכים הוכחה נוספת לאוזלת היד של המדינה מול האזרחים במשבר הכלכלי הזה, אמורה הייתה לקום מזמן קרן הלוואות מיוחדת שהייתה אולי מסייעת, בייחוד עכשיו, למשקי בית רבים. שי אבו, יו"ר איגוד יועצים וכלכלת בית ציין כי "אנחנו ניתקל באנשים שייקחו הלוואות ממקומות אפלים שאין אנחנו רוצים שהם יגיעו לשם". בשבוע הבא, בביטוח הלאומי צפויים לשלם מקדמה של 2,000 שקלים לכל מאות אלפי דורשי העבודה החדשים בישראל. אחרי החג יטפלו שם בתשלום מלוא הסכומים. היום התברר כי ב-44,300 משפחות בישראל שני בני הזוג יקבלו, במקום משכורת, דמי אבטלה. המשפחות האלה הן כ-15% מסך המובטלים כיום בארץ.

הפגנת העצמאים
הפגנת העצמאים | צילום: חדשות 13

מי שכבר התייאשו לגמרי מלצפות למענה אמיתי מהמדינה הם העצמאים. אתמול הם עלו בשיירה של אלפי מכוניות לכנסת. רועי כהן, לשכת העצמאים, הפנה אצבע מאשימה לרה"מ: "אנחנו רוצים אוכל לילדים שלנו. אנחנו רוצים שתיקחו אחריות על ציבור העצמאים. ראש הממשלה, תראה מה הבאת אותנו לעשות".

המאבק על מענק לעצמאים שנשארו בלי דמי אבטלה הפנה את הזרקור ל"שולמנים" - 208 אלף ישראלים שאין להם בוס, מפרישים לביטוח הלאומי יותר מכל שאר העובדים. חוסר שיוויון יש גם בזכויות – עצמאי שיצא לחופש או חל"ת הוא זה שיספוג את אובדן ההכנסות. אם יצא לקרן פנסיה או השתלמות – הוא יפריש את הכסף בעצמו, כי אין מעסיק שישתתף. ובעיקר במקרה של משבר – לא מגיעים להם שום פיצויי פיטורים ודמי אבטלה. כן, גם אם עכשיו הם יקבלו סוף סוף מענק של 6,000 שקלים, הוא ישאר נמוך מאוד לעומת התמיכה המירבית עבור מובטלים שכירים – פער של כ-43%.