מספר הנרשמים כמובטלים באוגוסט - יותר מכפול מהחוזרים לעבודה

מדוח שירות התעסוקה עלה כי בחודש אוגוסט חלה האטה בחזרה לעבודה של מפוטרים כאשר דווחו 20 אלף בלבד, ובמקביל כ-52 אלף אנשים נרשמו כדורשי עבודה. "המשבר התעסוקתי ילווה אותנו תקופה ארוכה"

זמן צפייה: 02:43

נתון מדאיג רגע לפני הסגר השני: מספר הנרשמים כדורשי עבודה בחודש אוגוסט - יותר מכפול ממספר החוזרים לעבודה בחודש זה - כך עולה מדוח התעסוקה שפורסם היום (שלישי) ע"י שירות התעסוקה. לטענת שירות התעסוקה, הדוח מראה מגמות שמעידות על כך שישראל עדיין נמצאת במשבר כלכלי, והנתונים אינם מספקים סיבות לאופטימיות. עוד נטען כי הכניסה לסגר בימים הקרובים תפגוש את שוק העבודה במצב רגיש ומורכב יותר מאשר בגל הראשון.

כמו כן צויין בדוח כי שירות התעסוקה שב ומתריע כי על מנת למתן את ההשפעה השלילית של הסגר ולאפשר למשק לחזור לפעילות כלכלית כמעט מלאה לאחריו, ישנם צעדי מדיניות הכרחיים שצריכים להתבצע, ובראשם הגבלת תקופת החל"ת, עידוד תעסוקה ושימור עובדים.

מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור ציין: "גם אם לבעיה הבריאותית יימצא פתרון בעוד מספר חודשים, המשבר התעסוקתי עתיד ללוות אותנו עוד תקופה ארוכה, והשלכותיו יימשכו לאורך שנים". שר הכלכלה עמיר פרץ הוסיף: "אנו נכנסים לגל השני במצב קשה הרבה יותר מבחינת תעסוקה ביחס למשבר הראשון".

לכתבות נוספות בנושא >> 

מנכ"לית משרד האוצר: "בסגר הקרוב יתווספו עד 200 אלף מובטלים"

זעם במשק: "הסגר – עוד מכה אנושה; רמת החיים תרד בעשור הקרוב"

מבקר המדינה מתריע: נתוני האבטלה סותרים – קבלת ההחלטות נפגעת

שירות התעסוקה הישראלי
שירות התעסוקה הישראלי | צילום: באדיבות שירות התעסוקה

עוד עלה מנתוני הדוח כי החודשים מאי ויוני, שבהם הוסרו המגבלות על המשק, התאפיינו בירידה ברישום אחרי שיא המשבר, עם 44,143 בסה"כ במאי, ורק 33,571 נרשמים ביוני – החודש הטוב ביותר בחצי השנה האחרונה. אולם הציפייה להתאוששות מהירה התחלפה מהר לנוכח העלייה בתחלואה והחזרת חלק מהמגבלות על המשק; בחודש יולי, זינק מספר הנרשמים בשירות התעסוקה ב-94.2% לעומת יוני, ל-65,183 דורשי עבודה חדשים – חודש השיא (השלילי) של הגל השני עד כה.

במהלך אוגוסט נרשמו 52,082 דורשי עבודה - ירידה של 20.1% לעומת יולי. ייתכן כי המספרים הושפעו במידה מסוימת מתופעת "פיטורי הקיץ" הנצפית מדי שנה בייחוד ביולי. אולם הנתון הגבוה באוגוסט מחזק את המסקנה שהפער נובע בעיקר מהמשבר הכלכלי המתמשך.

במקביל, נצפתה מגמה של האטה בחזרה לעבודה: מרבית החוזרים לעבודה, חזרו במהלך החודשים מאי ויוני. בחודשיים שלאחר מכן, חלה ירידה משמעותית – ביולי רק 42 אלף דיווחו חזרה לעבודה, ובאוגוסט 20.5 אלף בלבד. בתחילת המשבר שירות התעסוקה הצביע על כך שעובדים שלא חוזרים מחל"ת בשלבים הראשונים, יתקשו לחזור בשלבים מאוחרים יותר - והחל"ת עלול לקבע אבטלה. עובדים נוספים עתידים לדווח על חזרה לעבודה במסגרת מענק עידוד תעסוקה.

שוק הכרמל בתל אביב ריק מאנשים
שוק הכרמל בתל אביב ריק מאנשים | צילום: רויטרס

שינוי המגמה ביולי ואוגוסט בא לידי ביטוי בכך שמספר הנרשמים כדורשי עבודה, היה גבוה ממספר החוזרים לעבודה, פי 1.55% ביולי ופי 2.5% באוגוסט.

בסוף חודש אוגוסט היו רשומים בשירות התעסוקה בסך הכול 766.5 אלף דורשי עבודה פעילים – ירידה של 4.3% לעומת 800.8 אלף שהיו רשומים בסוף החודש הקודם. שיעור דורשי העבודה שבחל"ת ירד בסוף אוגוסט ל-59.6%, לעומת 63.4% בסוף יולי. מנגד, נמשכה עלייה בשיעור המפוטרים מבין כלל דורשי העבודה, מ-21% בסוף יולי ל-23.1% בסוף אוגוסט.

במקביל, עלה עלייה עקבית בשיעור הצעירים הנרשמים כדורשי עבודה. בקבוצת הגיל 34-25 ההרשמה טיפסה בצורה עקבית ממאי עד אוגוסט בלמעלה מ-2%, מ-30.7% ל-32.9%. השיעור הגדל של דורשי עבודה פעילים בקבוצות הגיל הצעירות עלול להעיד על תנודתיות בסטטוס האבטלה של דורשי עבודה צעירים, אך גם על הקושי המתגבר של הצעירים בשוק העבודה או על שימוש מוגבר בזכות לאבטלה שהוארכה עד יוני 2021.

קורונה, מחנה יהודה, קורונה בירושלים, שוק ירושלים,
שוק מחנה יהודה בימי הקורונה | צילום: חדשות 13