ביבשה ובאוויר: פער הזיהום בין השירותים בנתב"ג לזה שעל המטוס

עם התפשטות וירוס הקורונה, גובר החשש מהדבקה עקב שהייה ממושכת בחלל המטוס בעל האוורור הממוחזר. למרבה ההפתעה, דווקא בנמל התעופה התקבלו תוצאות מעודדות • תחקיר המטוסים המזוהמים, חלק ג'

זמן צפייה: 13:23

בהלת הקורונה - תחקיר המטוסים המזוהמיםבפרק השלישי של הפרויקט חובק העולם, בו נבדקו רמות הניקיון במטוסים של חברות התעופה השונות, נבדקו השירותים בנמל התעופה בן גוריון, והתוצאות הושוו לתוצאות הניקיון במטוסים של חברת התעופה אל על.

המרחב האישי של הנוסעים נבדק מיד לאחר ההמראה: לאחר דגימת משטח מסוים בעזרת מטוש, הוא הוכנס למכשיר מיוחד לטובת בדיקת הערכים שעליו. משטח נקי הוא משטח שהתוצאה של בדיקתו במכשיר תהיה פחות מ-1,000. בבדיקה שבוצעה על משטח האסלה בשירותים הציבוריים בנתב"ג, הורה המכשיר את הערך 781. משמעות הדבר היא שהשירותים נקיים ובעלי רמה בטוחה לשימוש.

כתבות נוספות בנושא >> 

ממגש האוכל ועד ידית המושב: לכמה חיידקים אנו נחשפים בטיסות?

משלמים ביוקר: כמה מזוהמים מטוסי חברות ה"לואו קוסט"?

משרד החוץ ביקש מיפן: הורידו את הישראלים מ"ספינת הקורונה"

אל על מרחיבה את ההגבלות על הטיסות לאסיה עקב נגיף הקורונה
אל על מרחיבה את ההגבלות על הטיסות לאסיה עקב נגיף הקורונה | צילום: רויטרס

בדיקות החיידקים ב"אל על", כמו בכל חברות התעופה שנבדקו במסגרת הפרויקט, נעשו קודם כול במרחב האישי, במגש, בכיסוי החלון, בחגורת הבטיחות ובידית שנמצאת בין כל שני מושבים. במרחב הציבורי נבדקו השירותים, לחצן הדחת המים, הידיות ומנעול הדלת. במגש האוכל הורה מכשיר הבדיקה על תוצאה של 4,940. זו אומנם תוצאה שמעידה כי המגש לא עבר חיטוי יסודי אך למרות זאת - מדובר בתוצאה הנמוכה ביותר שהתקבלה מבין כל חברות התעופה שנבדקו.

בידית של דלת השירותים, נדגמה תוצאה של כמעט 8,100. משמעות הדבר היא כי הידית מזוהמת. הפיתרון מצוי בחיטוי פשוט. בידית השירותים במטוס של חברת "אליטליה" נמדדה תוצאה של 17,712 - רחוק מנקי. לאחר חיטוי פשוט בג'ל-אלכוהול הורה המכשיר על הערך 502. נקי מאוד, מבריק ומצוין.

במהלך הפרויקט בו נוכחנו לראות לכלוך, זוהמה, מרבצי חיידקים וכן שמענו גם על הנגיפים וגם על התפשטות הסכנות הביולוגיות, ניתן לסכם ולומר כי יש ברשותנו כלים כדי לצמצם את החשיפה למחלות. יש לשאת עימנו לטיסה נוזל חיטוי פשוט שאפשר לקנות בזול בכל בית מרקחת. צריך לזכור להשתמש בו בעיקר לפני האוכל, לאחר היציאה מהשירותים וכן בירידה מהמטוס. נוסף על כך, יש לפתוח את האוורור: זרימת אוויר טובה מקטינה חשיפה לנגיפים.