פדיון ימי מחלה ואיסור על פיטורים: המדריך לעובד שנכנס לבידוד

מאז חודש מארס יותר מחצי מיליון ישראלים נאלצו לשהות בבידוד ולהיעדר מהעבודה. האם מותר למעסיק לחייב עובד לעבוד מהבית, מי משלם את השכר במהלך התקופה - ואילו נהלים ייכנסו לתוקף באוקטובר?

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

מתחילתו של משבר הקורונה, 583 אלף בני אדם בכל הארץ נאלצו להיכנס לבידוד - ולהיעדר ממקומות העבודה. אילו זכויות מגיעות לעובדים ששוהים בבידוד, ומה הם צריכים לדעת?

לשאלה האם מותר למעסיק לפטר עובדים מכיוון שהם בבידוד? התשובה היא לא. אסור גם לבקש מהם לבוא למשרד למרות חובתם לשהות בבידוד. במצב כזה כולם חייבים להישאר בבית על פי הנחיות משרד הבריאות.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

בעקבות פרשת האונס באילת: עמית חושף את ניסיון האונס שעבר כנער

תקופת הקורונה החריפה את תחושת המצוקה אצל ילדים הסובלים מחרם

חמישית מהעסקים מזהירים: לא נשרוד יותר מ-3 חודשים בתנאי המשק

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

בהמשך לכך, עבודה מהבית בתקופת הבידוד מחייבת הסכמה הדדית בין העובד למעביד, ובמקרה כזה כמובן לא יורדו לעובדים ימי מחלה למשך כל תקופת היעדרותם.

השכר לעובדים בזמן הבידוד יגיע ישירות מהמעסיק, שחייב להעביר את המשכורת בדומה לחופשת מחלה: 0% על היום הראשון, 50% על השני והשלישי, 100% בעבור היום הרביעי של הסגר ואילך. כך לפחות יהיה עד חודש ספטמבר.

קניון ביג באשדוד
קניון ביג באשדוד | צילום: חדשות 13

אלא שהחל מחודש אוקטובר, כך לפי החלטת בג"ץ - בידוד לא ייחשב עוד למחלה שמחייבת את המעסיק לשאת בנטל הפיצויים, ולכן הממשלה תהיה חייבת להכריע: האם לשלם בעצמה לעובדים את השכר האבוד, או להשאיר אותם בלי פיצוי? בקרוב עלול להיווצר מצב שבו מצד אחד אסור לעובדים להגיע למקום עבודתם, ומצד שני גם לא יהיה מי שיכסה את ההפסדים שלהם.