הפחתת מכסים, ומענקים לנפגעי קורונה: הרחבת הצעדים למאבק ביוקר המחיה

מתחת לאף של העבודה ומרצ, שר האוצר הודיע על תחילתה של הרפורמה בחקלאות עם הורדת המכסים על פירות וירקות. בנוסף, ליברמן הציג מהלכים נוספים שיסייעו לעסקים ולאזרחים עובדים. בין היתר, ייבחנו צעדים להגברת התחרות בשוק המזון

מתבצר בעמדתו. שר האוצר ליברמן
שר האוצר ליברמן | צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ

שר האוצר אביגדור ליברמן פרסם היום (שלישי) המשך לרפורמה בענף החקלאות וכן צעדים חדשים להתמודדות עם יוקר המחיה וההפסדים בתקופת הקורונה. במסגרת הצעדים, יופחתו מכסים באופן מיידי על פירות וירקות, יוגדל הסיוע לעובדים ויוכפל מענק עבודה למשתכרי שכר נמוך. כמו כן, יינתנו מענקים לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון. כל זאת בזמן שהכנסת בפגרה והמתנגדים למהלך, כמו מפלגות העבודה ומרצ, לא יכולים להשפיע על ההחלטה.

ראשית, תיושם באופן מלא הרפורמה בחקלאות שאושרה בתקציב. שר האוצר ושר החקלאות עודד פורר חתמו על הצו לביטול מיידי של מכסים על פירות וירקות כגון אבוקדו, שום, אפונה, שעועית, תאנים, אננס ועוד. מסים נוספים יופחתו באופן הדרגתי על פני 5 שנים על מנת לאפשר לענף החקלאות להסתגל. לפי משרד האוצר, המהלך צפוי לחסוך כ-820 שקל בשנה לכל משק בית.

הפגנת חקלאים
הפגנת חקלאים

בנוסף למכסים, הרפורמה כוללת חבילת תמיכה לענף החקלאות בעלות של מאות מיליוני שקלים בשנה. בחבילה נכללים, בין היתר, תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד, חוק עידוד השקעות הון, תמיכה בסימון תוצרת מקומית, הוזלת המחירים לחקלאים בחומרי הדברה ועוד. בנוסף, יותר משני מיליארד שקלים יושקעו בחדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות.

בתחום הסיוע לעסקים שנפגעו בגל הקורונה האחרון, יעניק ליברמן לעסקים שמחזורם בשווי של עד 60 מיליון שקל בשנה מענק הכולל הוצאות קבועות לרבות ארנונה. סכום המענק נע בין 3,000 שקל ל-600 אלף שקל לבית עסק. המענק יינתן לעסקים שנפגעו בהיקף של מעל ל-35% בחודשים ינואר-פברואר 2022 לעומת ינואר-פברואר טרם הקורונה, ב-2019.

Whatsapp Image 2022 03 15 At 1
שר החקלאות עודד פורר | צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ

כמו כן, עובדים הזכאים למענק משתכרי שכר נמוך יזכו לתוספת חד פעמית של עד 40% מהמענק. כרגע המענקים עומדים על סכום של 1,600 שקל בשנה לעובד ויכולים להגיע עד 3,400 שקל עבור אמהות חד הוריות לשלושה ילדים ומעלה.

במקביל לצעדים אלו, ייבחנו צעדים נוספים להפחתת יוקר המחיה על ידי בחינת צעדים לצמצום הריכוזיות בשוק המזון כמו הגבלות על ייבוא בלעדי, איסור על פגיעה בייבוא מקביל וכן החמרת תנאי רכישות, מיזוגים והסדרי הפצה.

ליברמן מסר בהצהרתו כי "כפי שהבטחנו אנחנו ממשיכים לפעול לטובת הגדלת ההכנסה הפנויה של אזרחי ישראל וצמצום ההוצאות. הרפורמה תוזיל את מחירי הפירות והירקות באופן משמעותי ותביא להורדה במחיר לאזרחים. זאת, תוך מענק חבילת תמיכה רחבה לחקלאים. גם את בעלי העסקים אנחנו לא שוכחים, נמשיך לסייע לעסקים שנפגעו מנגיף הקורונה ונעמוד לצידם בעת משבר".