איפה אפשר להתמקח על המחיר ולא ידעתם?

הישראלים אמנם מאוד לא אוהבים להרגיש פראיירים, אך עם זאת 46% מהצרכנים לא נוהגים להתמקח. קבלו מספר טיפים שכדאי לאמץ

זמן צפייה: 05:02

סדרת כתבות חדשה של אדווה דדון, שעולה בתכנית חיסכון, נותנת טיפים לאיך כדאי להתמקח בצורה חכמה ובאילו תחומים כדאי להיעזר בבעלי מקצוע. "צריך לעשות את זה בחיוך ובנחישות, לא צריך להרים את הקול או להיות חוצפן" מסבירה אדווה דדון.

הצרכן הישראלי נוטה להתמקח בעיקר על מחירי הסלולר, ספקיות האינטרנט, הטלוויזיה וכדומה, שזה אמנם הרבה מאוד כסף שנחסך, אבל בואו נדבר על קניית דירה או רכב, או אפילו על גובה העמלות בבנק.

לדוגמא בעולם הרכב, שם מתחילים לדבר איתכם בין 5 ל-7 אלף ש"ח יותר מהמחיר שהם יכולים להציע לכם, עוד לפני תחילת המשא ומתן. אמנם מיקוח זו אומנות. אבל יש כמה טיפים שאפשר לאמץ: הגיעו לקנייה עם ידע מוקדם, עשו השוואת מחירים ואל תחשפו את כל הקלפים. כמו כן, אל תיקחו את המחיר כמובן מאליו, אל תתרשמו ממוכר שאי אפשר לרדת, ואל תפחדו לא לבצע את העסקה.

ומה עם עולם הבנקאות: ב-2014 עברו הבנקים למסלולי עמלות. פעם בחצי שנה, הבנקים שולחים פירוט ללקוחות כמה הם שילמו בפועל וכמה היו משלמים לפי המסלולים. כמה מאתנו באמת בדקו את זה? פה אפילו לא צריך להתמקח –אפשר ישר דרך האינטרנט.

אבל איפה בדיוק עובר הגבול בין התנהגות צרכנית נבונה ומיקוח לגיטימי לבין חוצפה, כוחניות או וולגריות? "אי אפשר לשרטט גבול בין הדברים. זה עניין של ערכים תרבותיים, והישראלים מהר מאוד מגיעים למצב של הרמת קול, כעס ואיומים. הגבול איננו קיים תרבותית, גם במערכות בינאישיות כמו משפחה ועבודה, וקשה לדמיין אותו במיוחד במערכת הצרכנית" מסבירה אדווה דדון.

צפו בראיון המלא מתוך העולם הבוקר עם אברי גלעד והילה קורח

>>לכל הקטעים מתוך העולם הבוקר