תשלום מיידי והקדמת החזרי מס: צעדי האוצר להקלה על המשק

במטרה לסייע לעסקים להתאושש מהגל החמישי, הודיע משרד האוצר על שורת צעדים תזרימיים לעצמאים ומוסדות תרבות והקלה במתן ערבויות מדינה. גורם בכיר ברשות המיסים: אחוזי האבטלה בירידה חדה בהרבה מכפי שציפו באוצר

קניון בקורונה
קניון - אילוסטרציה | צילום: רויטרס

משרד האוצר הודיע היום (שלישי) על מספר צעדים כלכליים לסיוע במשבר הקורונה לעסקים. בין היתר, תשלום מיידי ולא שוטף לעצמאים וחברות, הקדמת תשלום החזרי מס ועוד. בכיר ברשות המיסים מעריך: דצמבר יסתיים בגביית מע"מ של יותר מ-11 מיליארד שקל - יותר מבשנתיים האחרונות.

הצעדים שנוקט משרד האוצר הם במטרה להקל על העצמאים והמשק ולסייע בהתאוששות מהגל החמישי. הצעדים שינקטו הם תשלום מיידי, ולא שוטף, לעצמאים וחברות הנמצאים בקשר עם הממשלה - בחודשיים הקרובים, הקדמת תשלום החזרי מס בשווי 500 מיליון שקל כבר ביום שלישי הבא וכן תשלום מקדמות למוסדות התרבות בשיעור של 20% מתקציב התמיכה השנתי.

בנוסף, משרד האוצר יקפיא למשך שנה החזר הלוואות שניתנו בערבות מדינה ויאריך את תקופת ההחזר מ-5 ל-10 שנים באותה ריבית. משר האוצר יקל בתנאים לקבלת ערבות מדינה מוגברת והלוואות בערבות מדינה ליצואנים יהיו לפי בחירה בשקל, אירו או דולר.

יש לציין כי הצעדים הם תזרימיים ולא תקציביים – כלומר, אמנם יש פריסת חובות והקדמת תשלומים מצד המדינה, אבל לא הגדלה של סכומי הסיוע או מסגרות התקציב. לכן לא זו התוכנית "הגדולה" שהעסקים מצפים להצגתה בשבועיים הקרובים.

בתוך כך, בכיר ברשות המיסים העריך כי חודש דצמבר יסתיים בגביית מע"מ של יותר מ-11 מיליארד שקל - יותר מדצמבר לפני שנה ויותר מדצמבר 2019, טרום המגפה. אחוזי האבטלה נעים סביב 6%– ירידה חדה בהרבה מכפי שצפה האוצר. כתוצאה מכך, המס המנוכה מהשכר בינואר 2022 ישקף עלייה לעומת התקופה המקבילה בשנים קודמות.