אנחנו לא לבד ביקום? "כנראה שבימינו לא נדע"

לאחר גילוי כוכבי הלכת החדשים: מומחה מסביר - ומצנן את ההתלהבות: "יעבור זמן רב עד שנבין אם יש שם תנאים לקיום חיים"

במסיבת עיתונאים דרמטית הודיעו הערב (רביעי) חוקרים של נאס"א על מציאת מערכת שמש חדשה, שמכילה לא פחות משבעה כוכבים דמויי כדור הארץ. ההכרזה המפתיעה נחשבת לפריצת דרך - אך מה משמעותה? ומה ניתן לדעת על הכוכבים החדשים שנמצאו? ד"ר יגאל פת-אל מאוניברסיטת תל אביב, שמכהן גם כמנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים, ניסה לעשות סדר - וגם להרגיע את אלו שמקווים להגיע לכוכבים החדשים: "ייקח זמן רב לדעת האם התנאים שם באמת מתאימים".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

[brightcove_iframe video_id='nassa_mumche_vtr2_n20170222_v1' autoplay='0' credit='צפו בקטע ממסיבת העיתונאים' kid='' duration='0'']

"מדובר בהרבה כוכבי לכת חדשים – 7 כוכבים שהם בגודל של כדור הארץ. ארבעה הם בערך בגודל של כדור הארץ ושלושה קצת יותר קטנים", הסביר פת-אל בשיחה עם חדשות 2 Online. "בדרך כלל אנחנו יודעים שכוכבי לכת קטנים הם סלעיים, זה אומר שאם אתה מחפש את סימן מיליון הדולר- שאלת המים – צריך לחפש משהו שהמים יכולים לשבת עליו. על סלע הם יכולים לשבת".

ד"ר פת-אל הוסיף: "התנאי השני צריך להיות שהטמפרטורות תאפשר למים לא להתאדות - בשלושה מתוך שבעת כוכבי הלכת שהתגלו הטמפרטורה טובה לכך. בגלל שהשמש שהם מסתובבים סביבה היא קרה יותר, הכוכבים שנמצאו צריכים להיות הרבה יותר קרובים לשמש שלהם כדי לקבל את החום. ולכן רק בשלושה מהם יש טמפרטורה מותאמת למים עומדים".

מים אותרו בכוכבים במרחק 40 שנות אור
מים אותרו בכוכבים במרחק 40 שנות אור

"יכול להיות שאין שם יום ולילה"

מה עוד ניתן לדעת על התגלית החדשה? ד"ר פת-אל ציין כי "מדובר בכוכבי לכת שמשלימים הקפה סביב השמש שלהם בין יום וחצי לשלושה שבועות. זה אומר שיכול להיות שאין להם יום ולילה. זה אומר שיכול להיות שיש אחד שכל היום יום ואחד שכל הזמן לילה".

"אנחנו לא יודעים עדיין אם יש שדה מגנטי ונצטרך ללמוד את זה - יקחו הרבה שנים כדי להבין אם יש תנאים לחיים", אמר המומחה, זמן קצר לאחר מסיבת העיתונאים. "צריך לזכור שבמאדים, שאנחנו נמצאים עליו כבר 40 שנה עם חלליות מחקר, אנחנו עדיין לא יודעים אם יש בו חיים או אין. הבשורה הטובה היא שהיקום מורכב יותר מכפי שחשבנו, הבשורה הרעה היא שכנראה בימינו לא נדע את התשובה".

בריאיון ל"חדשות הלילה" הוסיף פת-אל כי "ככל שאנחנו מגלים יותר, זה שהסיכוי שיש יותר ויותר כוכבי לכת כמו כוכב הלכת שלנו הולך וגדל. השאלה הגדולה היא האם אנחנו לבד ביקום? מה דרמטי בהודעה הזאת? מדובר בעוד שנים של מחקר ותצפיות. המערכת הזו היא במרחק 40 שנות אור, בעוד השמש היא במרחק של שמונה דקות אור מאיתנו".

מדובר בתגלית הראשונה מסוגה - כך הבהירו החוקרים מנאס"א, שעבדו יחד עם צוות מחקר בלגי. עוד התגלה כי כוכבי הלכת במערכת זו נעים סביב "כוכב גמדי" שנקרא Trappist-1, וגודלו כשל צדק. המדענים הבהירו כי יש עדיין לחקור את האטמוספירות של אותם כוכבים בטרם יהיה ניתן לקבוע האם ניתן לקיים שם חיים - אך התנאים בשלב זה נראים מתאימים, תוך התבססות על מיקום כוכבי הלכת.

"עשינו צעד הכרחי לקראת בירור השאלה האם יש חיים נוספים בחלל", אמר אמאורי טריאו, חוקר מאוניברסיטת קיימברידג' שהיה שותף למחקר. "הפוטנציאל לכוכבי לכת נוספים הדומים לכדור הארץ הוא מדהים ומתעתע". החוקר עמנואל ג'הין הוסי: "יש 200 מיליארד כוכבים בגלקסיה שלנו, אם תכפילו את זה ב-10 תקבלו את מספר כוכבי הלכת האפשריים בגלקסיה - וזה הרבה". צוות המחקר הוסיף בחצי חיוך כי "לעולם לא נוכל לדעת אם יש שם חיים עד שנגיע לשם".