בעקבות משבר הקפה: האם המשקה האהוב עתיד להיעלם מהעולם?

חרף הביקוש הגדול, תופעה מדאיגה התפתחה בשנים האחרונות, שבמסגרתה יצרני הפולים נוטשים את עבודתם לטובת גידול יבול אחר. מדוע ייצור הקפה הפך לא משתלם, וכיצד זה ישפיע עלינו?

קפה, כסף
כיצד הקפה משפיע על הכיס שלנו? | צילום: רויטרס

קפה הוא אחד מהמשקאות הפופולריים ביותר ברחבי העולם, ואין ספק כי הוא דורש מאוהביו לשפוך סכום לא קטן על כוס טובה מסוגו. למעשה, רק בחודשים מאי ויוני מחירו של קפה לאטה בארצות הברית עלה בדולר שלם. חרף הביקוש הגדול, בשנים האחרונות התפתחה תופעה מדאיגה, שבמסגרתה יצרני הפולים נוטשים את עבודתם לטובת גידול יבול אחר. מדוע ייצור הקפה הפך לא משתלם, ומה המחיר לכך? כמו בהכנת קפה, לסוגייה הזו יש שלושה מרכיבים – היצרנים, בתי הקפה והצרכנים.

כתבות נוספות בחדשות 13:

צילום אמנותי ועוגות מעוצבות: ההורים שמשתגעים ביום הולדת שנה

מכוויות בפה – ועד שבץ מוחי: הסכנות שבמשקאות האנרגיה

מבחן הפיצות: מי הכי טעימה – ואיזו רשת תגיע מהר יותר ליעדה?

קפה
קטיפת צמח הקפה | צילום: רויטרס

המשקה שגורם לרעב

למעלה מ-21 מיליון משפחות מתפרנסות מקפה ברחבי העולם. המטעים הרבים מניבים בדרך כלל מחזור אחד גדול של יבול בשנה, כך שקיימת סכנה ברורה בהשקעה בצמח – אך בשנים 2019 ו-2018 היבול ירד לשפל היסטורי כתוצאה ממזג האוויר.

למעשה, בעשר השנים האחרונות למעלה מ-60% מחוואי הקפה בגוואטמלה, ניקרגואה, אל סלבדור ומקסיקו דיווחו על חוסר ביטחון תזונתי במהלך המסיק - כך פרסם איגוד הקפה האמריקני. על מנת שיוכלו לסיים את החודש, חקלאיים רבים נאלצו למכור קילוגרם של קפה במחיר של מעל לדולר.

מטחנת קפה
מטחנת קפה | צילום: אימג'בנק / getty images

חוסה סט, מנכ"ל ארגון הקפה הבין-לאומי, הסביר כי מחזור היבול הנמוך משפיע על היצרנים באופן מובהק: "אם החקלאים מיואשים ומחלטים לא לנטוע עצים ולטפל בהם – זו בשורה רעה מאוד לעתידו של הקפה, שכן הביקוש גדל ב-2% בכל שנה". לדבריו, בעוד שתעשיית הקפה העולמית רואה הכנסות של מעל ל-200 מיליארד דולרים בשנה, רק 20 מיליארד דולרים מגיעים למדינות המייצאות - ובסופו של דבר, פחות מ-10% מהרווחים מגיעים לחקלאים.

זרימת הקפה מהרשתות אל הלקוח - קטועה

את הכאב בכיס ניתן להרגיש גם מצידה השני של התעשייה. בעוד שמחירי הדיור עולים, בתי קפה בניו יורק שבארצות הברית, שגובים כארבעה דולרים על קפה לאטה – משתמשים רק ב-0.28 דולרים לכיסוי הוצאות הקפה. שאר ההוצאות, מספרים רבים מבעלי בתי הקפה בעיר ההומה – זורמות הישר לשכירות ולהוצאות נוספות.

מחפשים פתרון

קפה
קפה | צילום: פוטוליה