החשש - דירוג האשראי ייפגע בגלל הרפורמה: "יהיה זעזוע"

על רקע הרפורמה המתוכננת של השר יריב לוין, בבנק המרכזי חוששים שסוכנויות האשראי הבינלאומיות ייפגעו בדירוג האשראי של ישראל. "נעבוד על העצמאות של הבנק, נעשה הכל בשביל המדיניות שלנו", טוען כלכלן בכיר, אך במקביל מסייג: "לא מאמינים שזה יקרה"

זמן צפייה: 02:27

על רקע הרפורמה המתוכננת במערכת המשפטית, בכירים במשק מביעים חשש שסוכנויות האשראי הבינלאומיות יורידו את דירוג האשראי של ישראל - מה שעלול לפגוע בהשקעות זרות בארץ. ראש תחום יציבות פיננסית במערכת המחקר של הבנק המרכזי, ד"ר קונסטנטין קוסנקו, מדבר היום (שלישי) לראשונה על האפשרות לתרחיש שבו אחת מהסוכנויות הבינלאומיות תפגע בדירוג של ישראל בעקבות הפגיעה במערכת המשפט.

תרחיש שכזה עלול להעלות את הריבית על חובות המדינה ולתייג את המשק הישראלי כיעד לא רצוי ולא אטרקטיבי להשקעות זרות. ד"ר קוסנקו מתייחס מיוזמתו לשאלה שהופנתה לדובר אחר בוועידה של ביז פורטל, והוא טוען כי צריך "להחזיק אצבעות ולשמור על עצמאות המוסדות, אחרת יתחולל במשק זעזוע".

בנק ישראל
בנק ישראל | צילום: רויטרס

"נחזיק אצבעות שדירוג האשראי של ישראל לא ירד", אמר הכלכלן הבכיר, והוסיף: "נעבוד על העצמאות של הבנק המרכזי ושל שאר המוסדות, ונעשה הכל בשביל המדיניות שלנו". עם זאת, קוסנקו הבהיר כי הם אינם מאמינים שהתרחיש יתקיים, אך הוא עלול להיות "זעזוע".

בעקבות הדברים החריפים של ד"ר קוסנקו, עולה השאלה מה הקשר בין דירוג כלכלי לבין מערכת המשפט. יש לציין כי חברות הדירוג שממליצות לבנקים ולקרנות מחו"ל אם יעד מסוים נחשב לאטרקטיבי להזרמת כספים והשקעות, הן בודקות בין היתר את "היציבות המוסדית", כלומר, עד כמה בית המשפט, התקשורת והבנק המרכזי במדינה יכולים לפעול באופן עצמאי גם נגד עמדת הממשלה, ובכך לשמור על איזון בתוך המדינה.

עצם העובדה שד"ר קוסנקו קושר בין שני הנושאים, גם אם אינו מאמין שהדבר בסוף יתרחש, עדיין מעוררת דאגה. גם ההמלצה להחזיק אצבעות, מבהירה כי "המשחק" כרגע הוא לא בזירה הכלכלית, אלא בזירה הפוליטית.