רעבים לעבודה: השפים הגדולים שמתחננים לפתוח שוב את המסעדות

ענף המסעדנות ספג מכה קשה בשל הקורונה, וטרם ברור מתי תתאפשר חזרה לשגרה - ואילו נזקים ייגרמו עד אז. בינתיים, בעלי עסקי המזון מוצאים דרכים יצירתיות לשמור על תעסוקה. "ניצבים בפני אסון"

זמן צפייה: 09:09

ישראלים רבים מכירים את האווירה במסעדת "מחניודה" הירושלמית, אבל את מה שקורה במטבח של "צמח" - שנפתחה חודש לפני הקורונה ליד "מחניודה", בהשקעה של שלושה מיליון שקלים ומיד נסגרה - קשה להגדיר כשמחה. בשל הנסיבות, המסעדה החדשה שינתה את פניה – והפכה למעדנייה. "כדור השלג הזה רק התחיל", אמר השף והבעלים אסף גרניט. "אנשים בכלל לא מבינים באיזו מצוקה הם נמצאים. כדי שהעסק הזה יישאר בחיים, כולנו נצטרך להכניס יד לכיס הפרטי שלנו ולהציל אותו".

מסעדה שהפכה למעדנייה זו רק דוגמה אחת לדרך שבה שפים מנסים בימים אלה לייצר הכנסה. השף רן שמואלי החליט לעבור למתכונת של משלוחי ארוחות שישי למשפחות שרוצות להתפנק. השף אביב משה עושה היום ארוחות פרטיות, השף שאול בן אדרת הזמין לקוחות לקנות מראש ארוחות למסעדות שלו, שימומשו בימים שהקורונה תחלוף. "להיות פסימי ולבכות זה היה לי בשבוע הראשון, ואז אמרתי, אוקיי, בואו נתעשת על עצמנו ופתחתי אולפנים בבית" סיפר השף שגב משה, "כל היום בישלתי והעליתי סרטונים".

אסף גרניט במסעדה החדשה שלו
אסף גרניט במסעדה החדשה שלו | צילום: חדשות 13

מחר יתקיים בצהריים דיון קריטי על מתווה החזרה לשגרה של ענף המסעדות בישראל, דיון שכבר נדחה לא מעט פעמים ואף אחד לא יודע מה יהיו תוצאותיו. בינתיים השפים המוכרים שהפכו לפה של התעשייה הרעבה לעבודה ממשיכים לייצר יש מאין, וממתינים המתנה אין-סופית להחלטות ממשלה ולפיצוי כספי - שגם הוא עדיין לא הגיע.

"כבר שבועיים שהאוכלוסייה מתערבבת", הצהיר גרניט. "אף אחד כבר לא באמת בהסגר, אנשים נפגשים בבתים, אנשים לא שומרים על שני מטר, המסכה הזאת היא פחות או יותר רלוונטית כמו שאתה מסמן ב'ווייז', אני איני הנהג. כל האנשים שעכשיו קיבלו החלטות נהדרות ברמה הרפואית ואיך לנהל את המשבר הזה והתמודדות עם התפרצות של מגפה - קדימה, בואו נמשיך אותה. יש עוד גורמים בממשלה שצריכים לתת פתרון. הקטסטרופה הכלכלית שמחכה לנו, אנחנו ניצבים בפני אסון".