המטבע נחלש, הבורסה מדשדשת: הנתונים העגומים של שוק ההון

כמאה ימים לתוך המהפכה המשפטית, החקיקה עדיין בערפל - אבל את המחיר כולנו משלמים במזומן בגלל הירידות בבורסה. בדקנו את הפער לאורך התקופה הזאת, בין התשואות על כספי הציבור בתל אביב - לעומת שאר העולם

זמן צפייה: 02:04

כמאה ימים לתוך המהפכה המשפטית, החקיקה עדיין בערפל - אבל את המחיר כולנו משלמים במזומן בגלל הירידות בבורסה. הערב (חמישי) במהדורה המרכזית בדקנו את הפער לאורך התקופה הזאת, בין התשואות על כספי הציבור בתל אביב לעומת שאר העולם שנמצא במצב דומה מבחינת המאקרו-כלכלה.

לעומת הרווחים השליליים בישראל, בין 4 ל-5.5 אחוזים, מניות S&P 500 עלו בשמונה אחוזים מתחילת 2023, נאסד"ק המריא ביותר מ-15 אחוזים, וגם הבורסות באירופה משגשגות אחרי 2022, השנה הקשה שידעו בשווקים.

בתוך כך, כוח הקנייה של המטבע שלנו נפגע בעקבות ההיחלשות המשמעותית של השקל מול המטבעות הזרים. ביחס לדולר נפגע השקל ב-3.86 אחוזים מתחילת השנה, ואילו האירו התחזק ב-6.39 אחוזים מול השקל, והמשמעות היא שהכסף של הישראלים קונה פחות בחופשות המשפחתיות בחו"ל, וגם כאשר מזמינים סחורה באתרי הקניות ברשת.

השינויים בבורסה מתחילת השנה
השינויים בבורסה מתחילת השנה | צילום: חדשות 13

באופן כללי, שקל חלש מסמל כלכלה חלשה יותר, והחשש המידי הוא שהסחורה המיובאת לישראל תתייקר במונחים שקליים, ואז גם האינפליציה עלולה לעלות באופן שייאלץ את נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, להעלות שוב את הריבית הבסיסית במשק.