רשות התחרות נגד שטראוס: פעלה לתאם מחירים בענף המזון

על פי החשד, החברה ובכיריה דיווחו בהודעות פומביות על התייקרות הייצור ועל חשש מעליית מחירים, במטרה שהמתחרות יפנימו את המסר וייקרו את מחירי המוצרים שלהן - ובכך ייצרו שיווי משקל חדש ויקר יותר בשוק. במידה וטענות שטראוס יידחו ויוגש כתב אישום, בית המשפט יצטרך לקבוע האם אכן מדובר בעניין פלילי

זמן צפייה: 01:37

רשות התחרות מתכוונת להגיש כתב אישום חמור נגד חברת שטראוס ובכירים בחברה, בחשד שפעלו לתאם מחירים בענף המזון. תיאום המחירים לכאורה נעשה באמצעות הודעות פומביות שהוציאה החברה, בעזרת הפרחת "בלוני ניסוי" במספר הזדמנויות, אז דיווחה על התייקרויות בתשומות הייצור ועל חשש מעליית מחירים קרובה - וכל זאת לפני שהחליטה האם לייקר בעצמה את מחירי מוצריה.

לכאורה, מטרת החברה הייתה לגרום למתחרות שלה להפנים את המסר ולהעלות את המחירים באופן שייצר שיווי משקל חדש ויקר יותר בשוק, ובעצם יפגע בחובה של כל השחקנים להתמודד על הכיס של הצרכן הישראלי. בדרך זו נפגעת התחרות החופשית ונוצר לכאורה סוג חדש של קרטל.

שטראוס-עלית, סלמונלה
מפעל הממתקים של שטראוס-עלית | צילום: דוד כהן, פלאש 90

במקרה זה רשות התחרות בעצם מנסה לייצר מודל חדש של תיאום מחירים, שכן הם לא תואמו באופן רשמי על ידי שני גופים פנים אל פנים. אם הטענות של שטראוס יידחו, ואכן יוגש כתב אישום נגד החברה, בית המשפט יצטרך לקבוע האם באמת נפל פגם פלילי בפעולותיה ובפעולות הבכירים שלה.