תחקיר: קונים סיגריות בדיוטי פרי, לא טסים - ומבריחים הסחורה

תיעוד מיוחד של חדשות 13 חושף: ישראלים, בעיקר מהחברה החרדית, רוכשים כרטיסי טיסה במחיר מוזל רק בשביל לקנות סיגריות פטורות ממס, מפספסים בכוונה את הטיסה, חוזרים לישראל ומוכרים את הכול

זמן צפייה: 04:37

כל ישראלי שעובר בנמל התעופה מודע למגבלה על קניית סיגריות - חבילה אחת לאדם. תחקיר חדשות 13 חושף שיטת הברחה חדשה: ישראלים מזמינים כרטיסי טיסה זולים מאוד לטיסות לואו-קוסט, מגיעים לדיוטי, קונים חבילות סיגריות ומבריחים אותן לארץ - וכל זה מבלי לעלות על טיסה.

"אני מכיר מישהו שנוסע ועושה את זה כמעט על תקן קבוע", סיפר יהודה, בחור ישיבה חרדי, "הוא קונה כרטיס טיסה הכי זול שיש, נכנס לדיוטי, קונה פאקטים, מפספס את הטיסה ויוצא חזרה". החוק אומנם קובע כי מותר להכניס לישראל חבילה אחת לנוסע או מאתיים סיגריות, אבל מי שמחפש לקנות כמויות ובזול - מוצא את הדרך לעקוף אותו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

החשד לרצח בי-ם: נעצר חשוד נוסף בדקירת הבכיר במשמר בתי המשפט

סערת חנוכה: רוחות עזות, הצפות, שלג – והשיא עוד לפנינו

השרה רגב: "לא ניתן לבוכרים לנצח"; סער: "בוכרי גאה"

פקטים של סגריות בדיוטי פרי, נתב''ג
פקטים של סגריות בדיוטי פרי, נתב''ג | צילום: חדשות 13

וכך פועלת השיטה: כתבת חדשות 13 רכשה כרטיס בעשרה יורו לפאפוס בקפריסין, החתימה את הדרכון בביקורת הדרכונים ומשם הדרך לחנויות הפטורות מהמכס הייתה קצרה. כשהיא שאלה את עובדי הדיוטי אם תיענש אם תיקנה יותר סיגריות מהמותר, הם ענו כי "לא בטוח", ו"יכול להיות שכן, יכול להיות שלא. רוב הסיכויים שלא". עובדת אחרת במקום אמרה שהמכס מתיר לרכוש פאקט אחד, ואילו בדיוטי מאפשרים יותר - אולם האחריות היא על הנוסע בלבד.

בשלב הזה, כל שנותר הוא להמתין ששער הטיסה ייסגר והמטוס ימריא. בינתיים, הכתבת הסתתרה בשירותים של השדה. כשהמטוס המריא, היא הגיעה לשירותי המודיעין והודיעה שנותרה בנמל התעופה. לאחר שרכב לקח אותה לאזור הנחיתות, היא החתימה את הדרכון שחזרה לישראל. בכל הזמן הזה, הסיגריות היו בתיק.

פקטים של סגריות בדיוטי פרי, נתב''ג
פקטים של סגריות בדיוטי פרי, נתב''ג | צילום: חדשות 13

השיטה הזו, מסתבר, הפכה לתופעה נפוצה בחברה החרדית. לא מעט כסף מתגלגל בשוק השחור של קנייה ומכירת סיגריות. יהודה הסביר כי דרך הפעולה הזו היא חינמית, וכי "העלות היא רק עבור הכרטיס והסיגריות". לדבריו, "צריך לפנות לפעולה הזו חצי יום - אבל זה עדיין רווחי".

רק בשנה החולפת תפסו במכס 54,561 חבילות של סיגריות שניסו להבריח לישראל. בעקבות התחקיר, הוציאו רשויות המכס בנמל התעופה בן גוריון הנחיה חדשה, לפיה גם מי שלא עולה על הטיסה ייבדק במכס.