מחטף התקציב: הממשלה תאשר תוספות להסכמים הקואליציוניים

בניגוד גמור להצהרתו של שר האוצר בהצגת התקציב, וכשברקע המדינה מתעסקת במבצע בעזה, הממשלה צפויה לאשר את הגדלת מסגרת התקציב לטובת ההסכמים הקואליציוניים עם המפלגות החרדיות והציונות הדתית. ההגדלה היא בהיקף של 1.2 מיליארד שקלים - מעבר ל-12.5 מיליארד שכבר אושרו

זמן צפייה: 01:44

בניגוד להבטחת שר האוצר בצלאל סמוטריץ, הממשלה תתבקש לאשר היום (ראשון) הגדלה של מסגרת התקציב למימון ההסכמים הקואליצייוניים. מדובר בהסכמים עם המפלגות החרדיות והציונות הדתית וההגדלה היא בהיקף של עוד 1.2 מיליארד שקלים - בנוסף ל-12.5 מיליארד שקלים שאושרו כבר בממשלה במקור.

הדבר ייעשה למרות הצהרתו המפורשת של סמוטריץ' במסיבת עיתונאים בסוף פברואר בה הציג את התקציב. לפי הצהרתו אז, כלל ההטבות של ההסכמים הקואליציוניים היו אמורים להתכנס למסגרת המקורית. כלומר, רשימת ההטבות למגזרים הייעודים כמעט הכפילה את עצמה, באורך לפחות, לעומת הרשימה שנחשפה בחדשות 13 בשבוע שעבר.

Screenshot 2023 05 14 084045
חלוקת התקציב שתעלה בממשלה היום

כמו כן, להצעת הממשלה מצורפת חוות דעת שלילית ביותר מטעם הממונה על התקציבים באוצר, יוגב גורדוס. לפי גורדוס, התוספות למוסדות החינוך התורניים ידכאו את התמריץ לצאת לעבוד ויטפחו את הדור הבא של עוני במגזר החרדי.

גם היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, הגיב והסתייג מחלוקת תלושי המזון שמתכנן יו"ר ש"ס אריה דרעי בהיקף של כמיליארד שקלים בשנתיים הקרובות. לדבריו, התכנית הקיימת מעוררת "קשיים משפטיים מהותיים" ואמות המידה הנכללות בתוכה "אינן יכולות לעמוד מקצועית ומשפטית". על אף ההתנגדות ועמדת אגף התקציבים, ההצעה תעלה.

Whatsapp Image 2023 05 07 At 1
ישיבת הממשלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, בפברואר האחרון הציג סמוטריץ' את תוכנית התקציב ואמר בתחילת דבריו כי "לא פרצנו את מסגרת התקציב. ההסכמים הקואליציוניים עמדו על עשרות מיליארדי שקלים, היה ברור שצריך להכניס אותם לתוך המסגרות ולבחור מתוכם. הצבנו את חיזוק הביטחון האישי בראש סולם העדיפויות, המשטרה מקבלת תוספת שלא היתה מאז קום המדינה. מקימים משמר לאומי, מגייסים אלפי שוטרים, מתגברים את פלוגות המילואים".

בשבוע שעבר נחשף בחדשות 13 המסמך המלא של הכספים הקואליציוניים, כשלפיו המפלגות החרדיות יקבלו למעלה מ-5 מיליארד שקלים לטובת נושאים שונים. כך למשל, תועבר תוספת של 1.18 מיליארד ש"ח למורים במוסדות החינוך החרדיים כדי להשוות את מעמדם לזה של מורים במוסדות רגילים, 2.5 מיליארד ש"ח יועברו כתוספת תמיכה בישיבות, חצי מיליארד ש"ח יועברו למשרד המסורת לטובת יעדים שעדיין לא נקבעו, עוד חצי מיליארד ש"ח יגיעו לרשות לקידום המגזר החרדי ו-285 מיליון ש"ח יוקצבו לרשות לזהות יהודית.

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

עוד בשבוע שעבר, הממשלה אישרה את תוכנית "החשמל הכשר" בבני ברק, לפיה יוקם מתקן שיאגור חשמל לאורך השבוע ויספק אותו לבתי התושבים החרדיים - במימון חברת החשמל. ההחלטה מעוררת קשיים, הראשון הוא שישנה החלטה של רשות התחרות כי חברת החשמל לא תגדיל את חלקה במקטע הייצור, על מנת לעודד תחרות עם היצרנים הפרטיים. בממשלה התעלמו מהחלטת הרשות לתחרות, בתמיכת שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

הבעיה השנייה והמשמעותית יותר היא שעלות הפרויקט ימומן על ידי חברת החשמל - חברה ממשלתית - היא בעצם ממומנת על ידי הציבור. עד היום כלל העלויות שולמו על ידי גנרטורים פרטיים וחברות אספקה ספק-פירטיות, אך כעת העלות תועבר לחברת החשמל. עלות המתקן ותפעולו עלולה להגיע לעשרות מיליונים ויש הטוענים כי בהמשך פיתוח הפרויקט - אף יותר. מדובר על הקמת מתקן אדיר לאגירת החשמל בימי חול על מנת שיספק את הזרם לצרכנים בשבת.