סמוטריץ': "הכלכלה תתחזק בסופו של דבר, לא רואה קטסטרופה"

במסיבת עיתונאים בנושא התקציב הציג שר האוצר את תוכנית התקציב שאישרה הממשלה והועבר לאישור הכנסת. במסגרת התקציב, הבטיח להרחיב את נקודות הזיכוי לילדים עד גיל 18 וכן התייחס לתוכנית לפירוק המונופולים: "אין לי חברים טייקונים או יבואנים, אני מחויב רק לאזרחים"

זמן צפייה: 02:56

ברקע האזהרות הכלכליות עקב המהפכה המשפטית, שר האוצר הבהיר היום (שלישי): "השארנו רזרבה גדולה בתקציב כדי להתמודד עם האתגרים - ההאטה העולמית, המצב הפוליטי בישראל והסכמי השכר שבדרך". בתשובה על השאלה בנוגע לאפשרות של הורדת דירוג האשראי אמר סמוטריץ': "אני שר האוצר והאחריות עליי. הרפורמה המשפטית, בסופו של דבר, תחזק את הכלכלה הישראלית. אני לא אומר שאין אירוע. מגיע עכשיו מאירוע עם סיטי בנק ועוד כמה קרנות טובות, רוצים להשקיע במדינת ישראל ומאמינים במשק. אני חושב שסוכנויות הדירוג מבינות שיש פה אירוע פוליטי. אני חסיד גדול של הידברות ובעד שיגיעו למתווה שכולם יוכלו לחיות איתו. השארנו שוליים בתקציב המדינה כדי שנוכל להתמודד עם משברים אבל אני לא רואה קטסטרופה".

במסיבת עיתונאים הציג סמוטריץ' את התקציב שאושר בממשלה והועבר לאישור הכנסת. בין היתר, הבטיח שר האוצר כי מעונות היום לא יתייקרו וכן שיורחבו נקודות הזיכוי לילדים עד גיל 18. סמוטריץ' התייחס גם לתוכנית לפירוק מונופולים שבוטלה והבהיר: "היה מהלך שחזרנו בנו ממנו, לאחר שהבנתי שהוא לא מדויק עד הסוף ועלול לפגוע דווקא ביצרנים הקטנים".

הממשלה אישרה את תקציב המדינה לשנתיים הקרובות
הממשלה בעת אישור תקציב המדינה

בתחילת דבריו הבהיר שר האוצר כי "לא פרצנו את מסגרת התקציב. ההסכמים הקואליציוניים עמדו על עשרות מיליארדי שקלים, היה ברור שצריך להכניס אותם לתוך המסגרות ולבחור מתוכם. הצבנו את חיזוק הביטחון האישי בראש סולם העדיפויות, המשטרה מקבלת תוספת שלא היתה מאז קום המדינה. מקימים משמר לאומי, מגייסים אלפי שוטרים, מתגברים את פלוגות המילואים".

השר ביקר בחריפות את שביתת המרכז המקומי וכינה אותה "מיותרת ומזיקה". עוד הוסיף: "ביבס לא אהב את קרן הארנונה אבל לא הציג את זה כקו אדום. קיבלתי את הידיעה על השביתה דרך התקשורת. אני לא רוצה לומר איזה מניעים עולים לי בראש לשביתה הזו. זו התנהלות שלא אמורה להיות ביחס שבין השלטון המקומי לשר האוצר".

מחאת הרשויות המקומיות בירושלים
מחאת הרשויות המקומיות בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סמוטריץ' אמר שמערכת הבריאות היוותה יעד תקציבי משמעותי ושהועברו כספים רבים לסל התרופות, מיטות, מכשור ובריאות הנפש. עם זאת, יש לציין כי בחדשות 13 פורסם ביום ראשון כי התקציב שאושר נמוך ממה שהובטח תחילה.

במערכת הביטחון אמר השר כי "הגענו לתוכנית רב שנתית טובה עם הצבא שהובלה על ידי הדרג המקצועי ולא באמצעות הפוליטיקאים, הגענו למודלים חדשים של שכר ופתרנו את לב המחלוקת עם פנסיות הגישור והגדלות הרמטכ"ל. אלה סיכומים טובים לצבא ולמעמד שלו בחברה הישראלית".

Whatsapp Image 2023 02 28 At 1
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הבשורה הגדולה, לדברי שר האוצר, היא "הרחבת נקודות הזיכוי לילדים עד גיל 18 עוד השנה - 2,800 ש"ח על כל ילד בשנה". בנוסף, הבטיח: "מעונות היום לא יתייקרו להורים בשקל אחד, אנחנו נספוג את תוספת התשלום למעונות". במשרד האוצר הוסיפו לאחר מכן: "נמשיך בתשלום נקודת הזיכוי עד גיל 12 כרגיל, ההרחבה עד גיל 18 תהיה מיד לאחר אישור התקציב".

בתקציב הנוכחי נגנזה התוכנית לפירוק מונופולים שהגתה הממשלה הקודמת, וסמוטריץ' התייחס גם אליה: "אין לי חברים טייקונים או יבואנים, אני מחויב רק לאזרחים. נכון שהיה מהלך שחזרנו בנו ממנו, לאחר שהבנתי שהוא לא מדויק עד הסוף ועלול לפגוע דווקא ביצרנים הקטנים. אומר מילה טובה לסגן הממונה על התקציבים ששכנע אותו לרדת מהרפורמה משיקולים מקצועיים בלבד".

"לא מאמין שיהיה חבר כנסת אחד שיעז להרים את ידו נגד הרפורמה שנביא, היא תטפל באופן שורשי בכיסי הריכוזיות ותוריד את יוקר המחיה. נקים צוות יישום ונגבש מחדש את ההמלצות, נביא אותן לחקיקה בכל הכוח".

סמוטריץ' אף מתח ביקורת על חברתו לממשלה, שרת התחבורה מירי רגב. "היה מתח כל הזמן בין האמת הכלכלית לבין העובדה שצריך לאפשר לשרים לממש את המדיניות שלהם", אמר סמוטריץ'. "הרפורמה של מירי רגב - לא מאמין בה ברמה המקצועית. מחירי התחבורה הציבורית הם מהזולים במערב, אפשר היה להסיט את התקציבים האלה למקומות יותר טובים".