התקציב נחשף: נתניהו מתנגד לשני צעדים מרכזיים של האוצר

על-פי טיוטת תקציב המדינה, שפורסמה לראשונה בחדשות 13, פרק המיסים כלל גזירות דרמטיות - אך נתניהו פסל את שני הסעיפים המרכזיים בו: ביטול נק׳ הזיכוי ממס הכנסה להורים עובדים לילדים בגיל 0-3 ‏והעלאת המע"מ ב-1% החל מ-2025. עוד בסעיפי התקציב: סגירת 7 משרדי ממשלה "מיותרים", קיצוץ ענק של 7.4 מיליארד ש"ח בענף התשתיות וקיצוץ מיליארדים מסעיפי תקציב קיימים וכספים קואליציוניים. נגיד בנק ישראל לא הוזמן לדיון

זמן צפייה: 05:23

פרסום ראשון: תקציב המדינה החדש יכלול כמה גזרות משמעותיות, כמו גם סגירת משרדים ממשלתיים - כך על פי טיוטה שהגיעו היום (שלישי) לידי חדשות 13. אף על פי שפרק המיסים המסתמן בתקציב כולל ‏גזירה משמעותית על הורים - ביטול של נקודות הזיכוי ממס הכנסה להורים עובדים לילדים בגיל 0-3, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא אישר זאת בדיון תקציבי עם משרד האוצר. כמו כן, ראש הממשלה פסל סעיף מרכזי נוסף: העלאת המע"מ ב-1% החל מ-2025.

הגזרות המשמעותיות האחרות מתקציב המדינה המסתמן כוללות ביטול מוחלט של תוכנית ״חינוך חינם״ לגילאי 0-3, בניגוד להבטחת הבחירות של מפלגת הליכוד. בנוסף, מס הרכישה המוגדל (8%) יוארך, הטבות במס שבח יבוטלו ומס רווחי יתר על הבנקים וחברות יגדל ל-1.4 מיליארד ש״ח בשנה.

על פי הטיוטה, עד 7 משרדי ממשלה ייסגרו, ובתחום התשתיות יבוצע קיצוץ ענק - 7.4 מיליארד ש"ח, שיפגע בעיקר בפיתוח צפון הארץ: ביטול הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת, דחיית המטרונית לקריית אתא, הקפאת התכנית של שרת התחבורה מירי רגב לשיפור השירות ולהנחות בתחבורה הציבורית וכמו כן, דחיית שדרוג מחלפים. 3 מיליארד ש״ח יקוצצו בסעיפי תקציב קיימים, ובמסגרת הכספים הקואליציוניים יקוצצו 2.5 מיליארד ש״ח, כולל אי-העלאת קצבאות לאברכים ב-2024, שכן אלו כבר עלו ב-2023 בעקבות אישור התקציב.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון | צילום: רויטרס

למרות ההחלטות המשמעותיות המסתמנות, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לא הוזמן לפגישה המקצועית שמכנס היום נתניהו עם האוצר בנוגע לתקציב - על אף שהוא היועץ הכלכלי הראשי לממשלה ועליו לחוות את דעתו בטרם מתקבלות ההחלטות בנוגע למיסים המוצעים, הקיצוצים וסגירת המשרדים.

ה"גזירה" המסתמנת על האברכים תוצג כשוות ערך לפגיעה במשפחות עובדות עם ילדים, שלא יקבלו את נקודות הזיכוי עד גיל 3 כאמור. ההפצה המלאה של פרטי תקציב המדינה צפויה בעוד כחצי שעה.