אחרי שנים: "בוקינג" יציג לישראלים מחיר סופי כולל מע"מ

המהלך, שצפוי להקל על צרכנים ישראלים בתיירות הפנים, יוצא לפועל בתום הליך משפטי שהובילה הרשות להגנת הצרכן, בעקבות תלונות רבות בנושא, שבגינן הושת על האתר קנס בסך 2.5 מיליון שקלים

משרדי בוקינג
משרדי בוקינג | צילום: Shutterstock

הרשות להגנת הצרכן הודיעה היום (רביעי) כי מעתה אתר התיירות הפופולרי "בוקינג" יחוייב להציג לצרכנים ישראליים את המחיר המלא והסופי של מחירי לינה במלונות בארץ. המהלך צפוי להקל על הצרכנים הישראליים ברכישת נופשים והוא יימנע הפתעות לא נעימות במחיר הסופי של חופשותיהם.

המהלך יצא לפועל בתום הליך משפטי ובעקבות שיח מתמשך בין הרשות להגנת הצרכן וחברת בוקינג, במהלכו נדרשה החברה לציית לחוק הגנת הצרכן, לאחר שכבר הוטל עליה קנס בגובה 2.5 מיליון שקלים.

לפי הרשות להגנת הצרכן, "האתר הידוע הציג באופן שיטתי את מחיריו בשקלים חדשים בלא לכלול את שיעור המע"מ החל על העסקה. זאת, תוך הפרה בוטה של חוק הגנת הצרכן, המחייב הצגת 'מחיר כולל' ומונה במפורש את מסי החובה החלים על העסקה כחלק מן המחיר הכולל זוהי פרקטיקה הגורמת בפועל להטעיית הצרכן באשר למחיר של השירות. הצרכן גילה את המחיר האמיתי של העסקה רק בשלב קבלת השירות (במקום האירוח). פרקטיקה זו גם הטעתה את הצרכן בשלב השוואת  מחירים בין אתרי הזמנות שונים, בטרם הרכישה. החסרת המע"מ ממחיר השירות המוצע איפשרה לאתר booking.com להציג מחיר נמוך יותר לשירות, בעוד שלא בהכרח כך הדבר בפועל.

"הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מנהלת הליך משפטי מול חברת בוקינג, שבמהלכו היא הטילה על החברה עיצום כספי בשיעור 2.5 מיליון שקלים בגין הפרת החובה להציג את המע"מ במחיר הכולל. הרשות אף הוציאה אזהרה בחודש יולי 2020, וביקשה לגלות ערנות בעת הכניסה והשימוש באתר booking.com, ועדכנה את הצרכנים כי המחיר המוצג באשר לשירותים המוצעים בישראל אינו המחיר הסופי והצרכן יצטרך להוסיף, בעת התשלום בפועל, 17% על המחיר המוצג באתר.

"הפתרון: על מנת לוודא כי החברה תציית לחוק הגנת הצרכן הישראלי, התקיים שיח בין החברה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן על מנת לבחון מה הם הצעדים שיספקו את הרשות וימנעו אכיפה עתידית מולה בנושא המע"מ. הרשות הנחתה את החברה באופן חד משמעי, לציין את המחיר הסופי וכולל מע"מ בשיעור 17% לצרכנים ישראלים ברכישת לינה במלון ונופש בישראל. והחל מ-1 ביולי אתר 'בוקינג' מציג מחיר מלא וסופי הכולל מע"מ לצרכנים ישראלים שרוכשים לינה במלון ונופש בישראל".

בוקינג
בוקינג

עו"ד אריאל דיאמנט, היועץ המשפטי של הרשות, מסר: "אנו שמחים כי חברת בוקינג הסדירה את עניין השמטת המע"מ מהרכישה לצרכן ישראלי שרוכש שירותים בישראל, ומעתה הצרכנים הישראלים יוכלו לדעת את המחיר הסופי ללא הפתעות בהמשך אין ספק שמאמצי האכיפה של הרשות נושאים פרי. הרשות שבה ומבהירה כי הוראות חוק הגנת הצרכן חלות גם על חברות בינלאומיות המעניקות שירות לצרכן הישראלי בארץ (כדוגמת בוקינג). הרשות תמשיך לבצע פעולות אכיפה ולפעול לטובת הצרכנים מול כל גורם - בין ישראלי ובין זר - המפר את הוראות החוק.

תגובת בוקינג: "אנו עובדים כל העת על מנת לשפר את חווית השימוש בפלטפורמה שלנו ולהבטיח יותר שקיפות, אפשרויות בחירה וערך למטיילים ולשותפינו ממקומות האירוח. לכן אנו שמחים שהגענו להסכם עם רשות הגנת הצרכן, שהחל מ- 1 ביולי 2023 מע"מ של 17% יהיה כלול במחיר שיוצג כבר משלב תוצאות החיפוש למזמיני חופשה המשתמשים בפלטפורמה בישראל להזמנת חופשה מקומית".