"פריצת התקציב - צעד מסוכן": ביקורת באוצר על סמוטריץ'

החלטת הממשלה אתמול לפרוץ פעם נוספת את תקציב המדינה כדי להאריך שוב את פינוי התושבים מהצפון נתקלה בהתנגדות וביקורת גם מתוך משרד האוצר עצמו, שם טענו: "אפשר למצוא כסף בתוך ההוצאות הקיימות. אם המיסים גבוהים מהצפוי - עדיף לצמצם את הגירעון ולמנוע הורדת דירוג". במשרד הציעו לקצץ את הוצאות הפינויים מתקציב 2025, אך היוזמה "לא התקדמה"

זמן צפייה: 01:36

החלטתה של הממשלה אתמול לפרוץ פעם נוספת את תקציב המדינה על מנת להאריך את פינויים של התושבים מהצפון נתקלה בהתנגדות וביקורת רבה, גם מתוך מסדרונות משרד האוצר. גורמים במשרד יצאו נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ', וטענו: "פריצת התקציב מסוכנת, אפשר למצוא כסף בתוך ההוצאות הקיימות". כך פורסם הערב (שני) במהדורה המרכזית.

במשרד האוצר סבורים כי עלות הפינוי, העומדת על שניים וחצי עד שלושה מיליארד שקלים, יכולה להגיע גם מתוך תקציב המדינה - למשל מהכספים הקואליציוניים. כך מסגרת התקציב לא תיפרץ פעם נוספת, לאחר שכבר נפרצה במהלך המלחמה.

משרד האוצר
משרד האוצר | צילום: רחלי קרוט

השר סמוטריץ' טוען שיש תקבולי מסים גבוהים מהמתוכנן, ולכן אפשר לתקצב את המשך הפינוי של תושבי הצפון ללא חריגה מיעד הגירעון. על כך משיבים באוצר: "אם המיסים גבוהים מהצפוי ויש עודפים בקופת המדינה, עדיף לצמצם את הגירעון ולמנוע הורדת דירוג".

כזכור, שר האוצר הוא זה שחרג מיעד הגירעון שהוא עצמו הציב בתחילת המלחמה, באופן שפגע באמונם של השווקים הבינלאומיים במדינת ישראל ואף הביא להורדת דירוג האשראי על-ידי מספר חברות דירוג בינלאומיות. באוצר הציעו לסמוטריץ' לבצע את תוספת התקציב על חשבון תקציב 2025 על מנת לשדר לגורמים בינלאומיים שהמדיניות הכלכלית בישראל היא אחראית ושומרת על המסגרות - אך היוזמה "לא התקדמה".